Logo true - Copy

جهان آرمانی

وب‌سایت رسمی نیما شهسواری

جهان آرمانی

وب‌سایت رسمی نیما شهسواری

برخی از آثار منتشر شده از همراهان وب‌سایت جهان آرمانی

به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

متن اثر

 

علی‌اکبر سعیدی سیرجانی

 

 

 

علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب و پژوهشگر ایرانی، در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۱۰ در سیرجان، محله پشت بازار قدیم، به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده بود و مادرش از خاندان سادات جلیل القدر سیرجان و پدرش از نوادگان میرزا سعید کلانتر، بنیان‌گذار شهر سیرجان در محل فعلی آن بود. سعیدی سیرجانی پس از گذراندن دورهٔ دبستان در سیرجان، در سال ۱۳۲۷ برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در سال ۱۳۳۰ به دانشگاه تهران رفت و همزمان با فارغ‌التحصیلی‌اش، پدر را از دست داد.

 

پس از مدتی در مناطق سیرجان و بم به تدریس پرداخت و نخستین همکاری‌های خود را با معین برای لغت‌نامه دهخدا آغاز کرد. از سال ۴۴ تا ۵۷ با بنیاد فرهنگ ایران همکاری داشت و واژگان بخش حرف “میم” از لغت‌نامه دهخدا را تدوین کرد.

 

سعیدی سیرجانی علاقهٔ زیادی به نوشتن داشت و مقالات فرهنگی خود را در مجلاتی چون “نگین” و “بامشاد” منتشر کرد. او با انتشار این مقالات به نقد حکومت و جمهوری اسلامی پرداخت. مجموعه مقالات او در کتاب‌هایی با عناوین “شیخ صنعان”، “در آستین مرقع” و “ای کوتاه آستینان” به چاپ رسید که بعداً توسط حکومت ممنوع شدند. کتاب‌های او به جز چندین عنوان در کتاب‌های ضاله (گمراه‌کننده) درآمده و به دلیل محتوای منتقدانه‌اش در دوران حکومت جمهوری اسلامی چاپ-ممنوع به‌شمار می‌روند.

 

با پیدایش انقلاب اسلامی، سعیدی سیرجانی به دلیل انتقادات‌اش از حکومت، مورد انتقاد واکنش حاکمان ایران قرار گرفت. او با نامه‌هایی که به علی خامنه‌ای می‌نوشت، بیش از پیش مورد انتقاد واقع شد و تا حدی که حکم ارتداد بر اثر این انتقادات به او تحمیل شد. در نامه‌نخست خود به علی خامنه‌ای نوشت:

 

«محضر مبارک حضرت آیت‌اله خامنه‌ای رهبرمعظم جمهوری اسلامی با عرض سلام و تقدیم احترام، سه ماه پیش عریضه ای به حضورتان فرستادم در شرح اختناق تحمل‌ناپذیر نا معقولی که مأموران وزارت ارشاد در کار نشر کتاب اعمال می‌فرمایند. چون تا امروز مأموران دفتر آن جناب نه وصول عریضه‌ام را اعلام فرموده‌اند و نه اثری از توجه به مسئله مشهود افتاده‌است و از طرفی یقین دارم اخلاق اسلامی و طبع هنرپرور جناب‌عالی والاتر از آن است که دادخواهی ستمدیده‌ای بی‌جواب مانده با این احتمال که شاید در رساندن نامه‌ام غفلت یا تغافلی رفته باشد مجدداً زحمت‌افزا می‌شوم…»

 

پس از این نامه خامنه‌ای پاسخی شگفت آمیز و پرخاشگرانه به وی می‌دهد. سیرجانی دوباره نامه‌ای به خامنه‌ای می‌نویسند:

 

«پیام عتاب‌آمیز جناب عالی را آقای صابری برایم خواند، و متأسف شدم، نه به علت این که مورد قهر آن مقام معظم قرار گرفته‌ام و به زودی امت همیشه در صحنه حزب‌الله حسابم را خواهند رسید که مرگ در راه دفاع از حق شهادت است و ما مرگ شهادت از خدا خواسته‌ایم. تاسف و تاثرم از پندارهای باطل خویش بود و امیدهای برباد رفته‌ام دربارهٔ سعه صدر جناب عالی و سرنوشتی که ملت ایران در دوران رهبری شما خواهند داشت. بگذریم از لحن توهین آمیز پیام که حتی قاصد را شرمنده کرده بود و از هر مسلمان با تقوایی بعید می‌نمود تا چه رسد به رهبر مسلمانان جهان. حیرتم از این است که جناب‌عالی به استناد کدامین سند و قرینه و امارت مرا مرتد قلمداد کردید و نامعتقد به اسلام. اگر مستند به نوشته‌های من است ای کاش موردش را مشخص می‌فرمودید، و اگر مبتنی بر واردات غیبی است و اشراف بر ضمایر که انا لله و انا الیه راجعون.»

 

 

علی‌اکبر سعیدی سیرجانی، ادیب و پژوهشگر ایرانی، در تاریخ ۲۰ آذرماه ۱۳۱۰ در سیرجان، محله پشت بازار قدیم، به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده بود و مادرش از خاندان سادات جلیل القدر سیرجان و پدرش از نوادگان میرزا سعید کلانتر، بنیان‌گذار شهر سیرجان در محل فعلی آن بود.

 

سعیدی سیرجانی پس از گذراندن دورهٔ دبستان در سیرجان، در سال ۱۳۲۷ برای ادامه تحصیل وارد دانشسرای مقدماتی کرمان شد. در سال ۱۳۳۰ به دانشگاه تهران رفت و همزمان با فارغ‌التحصیلی‌اش، پدر را از دست داد.

 

پس از مدتی در مناطق سیرجان و بم به تدریس پرداخت و نخستین همکاری‌های خود را با معین برای لغت‌نامه دهخدا آغاز کرد. از سال ۴۴ تا ۵۷ با بنیاد فرهنگ ایران همکاری داشت و واژگان بخش حرف “میم” از لغت‌نامه دهخدا را تدوین کرد.

 

سعیدی سیرجانی علاقهٔ زیادی به نوشتن داشت و مقالات فرهنگی خود را در مجلاتی چون “نگین” و “بامشاد” منتشر کرد. او با انتشار این مقالات به نقد حکومت و جمهوری اسلامی پرداخت. مجموعه مقالات او در کتاب‌هایی با عناوین “شیخ صنعان”، “در آستین مرقع” و “ای کوتاه آستینان” به چاپ رسید که بعداً توسط حکومت ممنوع شدند.

 

با پیدایش انقلاب اسلامی، سعیدی سیرجانی به دلیل انتقادات‌اش از حکومت، مورد انتقاد واکنش حاکمان ایران قرار گرفت. او با نامه‌هایی که به علی خامنه‌ای می‌نوشت، بیش از پیش مورد انتقاد واقع شد و تا حدی که حکم ارتداد بر اثر این انتقادات به او تحمیل شد.

 

در سال ۱۳۷۲، سعیدی سیرجانی بیرون از خانه‌اش توسط مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد و پس از نه ماه، بدون هیچ ملاقات یا خبری از محل زندانی بودنش، در ۴ آذرماه ۱۳۷۳ و در زندان کشته شد. در نامه‌نخست خود به علی خامنه‌ای نوشت: “جناب عالی به استناد کدامین سند، قرینه و امارت مرا برگشته قلمداد کردید و ناباور به اسلام… آدمیزاده‌ام، آزاده‌ام و دلیلش همین نامه که

 

اکبر گنجی دربارهٔ مرگ سعیدی سیرجانی اظهار کرده است که در زمان بازداشت او، ابتدا به او “ارده” یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌اش داده شد، که باعث قبض شدن معده و یبوست می‌شود. سپس از او درخواست داروی مسهل کردن معده کرده و به جای شیاف ملین، شیافی حاوی پتاسیم داده شد، که ممکن بود به قلب آسیب برساند. این شکل شیاف به طور غیرمستقیم به عنوان علت مرگ وی اعلام شد.

 

در خصوص این موضوع، امیرفرشاد ابراهیمی نیز ادعا کرده است که سعیدی سیرجانی تحت شکنجه قرار گرفته و توسط سعید امامی به قتل رسیده است. این اظهارات نشان از این دارند که مرگ سعیدی سیرجانی به شدت مشکوک بوده و احتمالاً نتیجهٔ شکنجه و آزار جسمی است.

 

در مورد آزادی نسبی بازجویان برنامه هویت، اظهارات نشان می‌دهند که آنها به دلیل اعترافات و سخنان منتقضی که در برنامه اعترافات منتشر شد، آزاد شدند. اما گروه سعید امامی با استفاده از کپسول پتاسیم مرگ سعیدی سیرجانی را ترتیب دادند.

 

در آخرین نامهٔ سعیدی سیرجانی به رهبر جمهوری اسلامی، او با تند و صریح به رهبر خودنمایی کرده و در پایان نامه اظهار می‌کند که آزاد و آزاده است و دلیل مرگ او همین نامه و نوشیدن جام شوکران است. او با افتخار اعلام می‌کند که در سرزمین بلاخیز ایران، مردمی وجود داشته‌اند که از جان خود گذشته و به شجاعت به پیشباز مرگ رفته‌اند.

 

در سال ۱۳۷۵، صدا و سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌هایی با عنوان «هویت» را پخش کرد که به شدت در تعقیب اندیشکاران و نویسندگان بود. این برنامه‌ها از اعترافات تلویزیونی سعیدی سیرجانی، عزت‌الله سحابی، و غلامحسین میرزاصالح استفاده کردند و تحلیل‌های مختلف مقامات دولتی را دربر می‌گرفت. گفته می‌شد که این برنامه فرآورده همکاری صدا و سیما با سعید امامی و حسین شریعتمداری بوده است.

 

پس از رویداد قتل‌های زنجیره‌ای و افشای فعالیت‌های وزارت اطلاعات، این برنامه‌ها دوباره توجه جلب کردند. عزت‌الله سحابی، یکی از زندانیان این برنامه، اظهار کرد که فیلم‌های گرفته شده از او و دیگر زندانیان، پس از مدت‌ها حبس و شکنجه، به او بازگردانده شدند. سعیدی سیرجانی نیز در برخی از این فیلم‌ها به شکنجه خود اشاره کرد و ابراز پشیمانی نمود.

 

احسان یارشاطر ادعا کرده است که سعیدی سیرجانی، مانند احمد تفضلی، به دلیل همکاری با بنیاد دانشنامه ایرانیکا توسط مسئولان جمهوری اسلامی ترور شد.

مشخصات اثر : علی‌اکبر سعیدی سیرجانی

بیشتر از بینش نوین بدانید

بینش نوین

کتاب‌های صوتی نیما شهسواری در شبکه‌های اجتماعی

از طرق زیر می‌توانید فرای وب‌سایت جهان آرمانی در شبکه‌های اجتماعی به آثار صوتی نیما شهسواری دسترسی داشته باشید

توضیحات پیرامون درج نظرات

پیش از ارسال نظرات خود در وب‌سایت رسمی جهان آرمانی این توضیحات را مطالعه کنید.

برای درج نظرات خود در وب‌سایت رسمی جهان آرمانی باید قانون آزادی را در نظر داشته و از نشر اکاذیب، توهین تمسخر، تحقیر دیگران، افترا و دیگر مواردی از این دست جدا اجتناب کنید.

نظرات شما پیش از نشر در وب‌سایت جهان آرمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نداشتن مغایرت با قانون آزادی منتشر خواهد شد.

اطلاعات شما از قبیل آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد و درج این اطلاعات تنها بستری را فراهم می‌کند تا ما بتوانیم با شما در ارتباط باشیم.

برای درج نظرات خود دقت داشته باشید تا متون با حروف فارسی نگاشته شود زیرا در غیر این صورت از نشر آن‌ها معذوریم.

از تبلیغات و انتشار لینک، نام کاربری در شبکه‌های اجتماعی و دیگر عناوین خودداری کنید.

برای نظر خود عنوان مناسبی برگزینید تا دیگران بتوانند در این راستا شما را همراهی و نظرات خود را با توجه به موضوع مورد بحث شما بیان کنند.

توصیه ما به شما پیش از ارسال نظر خود مطالعه قوانین و شرایط وب‌سایت رسمی جهان آرمانی است برای مطالعه از لینک‌های زیر اقدام نمایید.

بخش نظرات

می‌توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را از طریق فرم زبر با ما و دیگران در میان بگذارید.
0 0 آرا
امتیازدهی
اشتراک
اطلاع از
guest
نام خود را وارد کنید، این گزینه در متن پیام شما نمایش داده خواهد شد.
ایمیل خود را وارد کنید، این گزینه برای ارتباط ما با شما است و برای عموم نمایش داده نخواهد شد.
عناون مناسبی برای نظر خود انتخاب کنید تا دیگران در بحث شما شرکت کنند، این بخش در متن پیام شما درج خواهد شد.

0 دیدگاه
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات

تازه‌ترین آثار منتشر شده از همراهان وب‌سایت جهان آرمانی

باورهای بینش نوین

راه‌های ارتباط با بینش نوین

چرا ثبت نام در وب‌سایت جهان آرمانی؟

شما با ثبت نام در وب‌سایت جهان آرمانی می‌توانید در پیشبردن اهداف ما برای رسیدن به جهانی در آزادی و برابری مشارکت کنید

وب‌سایت جهان آرمانی بستری است برای انتشار آثار نیما شهسواری به صورت رایگان

بی‌شک برای دستیابی به این آثار دریافت مطالعه و … نیازی به ثبت نام در این سایت نیست

اما شما با ثبت‌نام در وب‌سایت جهان آرمانی می‌توانید در این بستر نگاشته‌های خود را منتشر کنید

این را در نظر داشته باشید که تالار گفتمان دیالوگ از کمی پیشتر طراحی و از خدمات ما محسوب می‌شود که بی‌شک برای درج مطالب شما بستر کامل‌تری را فراهم آورده است،

 

راهنما پروفایل

راهنمایی‌های لازم برای ویرایش پروفایل و حساب کاربری شما
زندگی‌نامه

در این بخش می‌توانید توضیح کوتاهی درباره‌ی خود مطرح کنید، در نظر داشته باشید که این بخش را همه‌ی بازدیدکنندگان خواهند دید، حتی میهمانان، در صورت دیدن لیست اعضا و در مقالات و نگاشته‌های شما

کشور و سن شما

کشور انتخابی محل سکونت شما تنها به مدیران نمایش داده خواهد شد و انتخاب آن اختیاری است

تاریخ تولد شما به صورت سن قابل رویت برای عموم است و انتخاب آن بستگی به میل شما دارد

باورهای من

گزینه‌های در پیش رو بخشی از باورهای شما را با عموم در میان می‌گذارد و این بخش قابل رویت عمومی است، در نظر داشته باشید که همیشه قادر به تغییر و حذف این انتخاب هستید با اشاره‌ی ضربدر این انتخاب حذف خواهد شد

راه‌های ارتباطی

در این بخش می‌توانید آدرس شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت خود را با مخاطبان خود در میان بگذارید برخی از این آدرس‌ها با لوگو پلتفرم و برخی در پروفایل شما برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد

حساب کاربری

در این بخش می‌توانید نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و همچنین رمز عبور خود را ویرایش کنید همچنین می‌توانید اطلاعات خود را از نمایش عمومی حذف کنید و به صورت ناشناس در وی‌سایت جهان آرمانی فعالیت داشته باشید

راهنما ثبت‌نام

راهنمایی‌های لازم برای ثبت‌نام در وب‌سایت جهان آرمانی
نام کاربری

نام کاربری شما باید متشکل از حروف لاتین باشد، بدون فاصله، در عین حال این نام باید منحصر به فرد انتخاب شود

نام و نام خانوادگی

نام و نام خانوادگی شما باید متشکل از حروف فارسی باشد، بدون استفاده از اعداد 

در نظر داشته باشید که این نام در نگاشته‌های شما و در فهرست اعضا، برای کاربران قابل رویت است

ایمیل آدرس

آدرس ایمیل وارد شده از سوی شما برای مخاطبان قابل رویت است و یکی از راه‌های ارتباطی شما با آنان را خواهد ساخت، سعی کنید از ایمیلی کاری و در دسترس استفاده کنید

رمز عبور

رمز عبور انتخابی شما باید متشکل از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و کارکترهای ویژه باشد، این کار برای امنیت شما در نظر گرفته شده است، در عین حال در آینده می‌توانید این رمز را تغییر دهید

قوانین

پیش از ثبت‌نام در وب‌سایت جهان آرمانی قوانین، شرایط و ضوابط ما را مطالعه کنید

با استفاده از منو روبرو می‌توانید به بخش‌های مختلف حساب خود دسترسی داشته باشید

  • دسترسی به پروفایل شخصی
  • ارسال پست
  • تنظیمات حساب
  • عضویت در خبرنامه
  • تماشای لیست اعضا
  • بازیابی رمز عبور
  • خروج از حساب

عضویت در خبر نامه وب‌سایت جهان آرمانی

پرتال دسترسی به آثار

blank

در دسترس نبودن لینک

در حال حاضر این لینک در دسترس نیست

بزودی این فایل‌ها بارگذاری و لینک‌ها در دسترس قرار خواهد گرفت

در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید

ثبت آثار

blank

توضیحات

پر کردن بخش‌هایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.

در هنگام درج بخش اطلاعات دقت لازم را به خرج دهید زیرا در صورت چاپ اثر شما داشتن این اطلاعات ضروری است

بخش ارتباط، راه‌هایی است که می‌توانید با درج آن مخاطبین خود را با آثار و شخصیت خود بیشتر آشنا کنید، فرای عناوینی که در این بخش برای شما در نظر گرفته شده است می‌توانید در بخش توضیحات شبکه‌ی اجتماعی دیگری که در آن عضو هستید را نیز معرفی کنید.     

شما می‌توانید آثار خود را با حداکثر حجم (20mb) و تعداد 10 فایل با فرمت‌هایی از قبیل (png, jpg,avi,pdf,mp4…) برای ما ارسال کنید،

در صورت تمایل شما به چاپ و قبولی اثر شما از سوی ما، نام انتخابی شامل عناوینی است که در مرحله‌ی ابتدایی فرم پر کرده‌اید، با انتخاب یکی از عناوین نام شما در هنگام نشر در کنار اثرتان درج خواهد شد.

پیش از انجام هر کاری پیشنهاد ما به شما مطالعه‌ی قوانین و شرایط وب‌سایت رسمی جهان آرمانی است برای این کار از لینک‌های زیر اقدام کنید.

تأیید ارسال پیام

پیام شما با موفقیت ارسال شد

ایمیلی از سوی وب‌سایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال پیام دریافت خواهید کرد

در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.

تأیید ارسال فرم

فرم شما با موفقیت ثبت شد

ایمیلی از سوی وب‌سایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال فرم دریافت خواهید کرد

در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.