در دسترس نبودن لینک
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
عنوان : والسلام
کتاب : زیبای نهان
نویسنده : نیما شهسواری
زمان : 18:10
موسیقی :
نامشخص
با صدای : نیما شهسواری
یک تنی آمد میان و دین نو آغاز کرد
بر جهان او خواند قرآن و خدا را ساز کرد
آمده تا این جهان را با سخنها آشنا
با چنین افکار او جام جهان آغاز کرد
صحبتش یک چیز بود و در دل قرآن میان
هر چه قومان بایدا فهمید او ابراز کرد
جمع قرآن و حدیث و سیرهی آن انبیا
مخلص آن دین بود آری خدا پرواز کرد
هر که از گفتار او بر گوش خود ناله شنید
دین او را گونهای بر خویشتن اجبار کرد
فارغ از دنیای خود در صدر و در آن روزها
آن هزاری سال در این جام جم اصرار کرد
نشر این گفتارها و اینچنین از او مرام
جام جم را با چنین دینی به خود اغفال کرد
حال دیگر حرف او در این جهان تکرار بود
کوی و برزنهای بسیاری بر آن اجبار بود
بیشماران آدمانی در دل این دین و زور
بایدا دینداری و بر او همه اجبار بود
حال در دنیا به جانش بیشماری فرقهها
مأخذ حرفش یکی بود و اگر انکار کرد
کشوران بیشماری در دل این راه بود
با چنین دینی و اینسان باوری در کار بود
از مثال آن سه تا در پیش باشد پیش رو
مأخذ حرفش یکی بود و اگر انکار کرد
سرگذشت کشوری کز دیربان و دور باز
عامل واماندنش را دین بدیدا پیش باز
لیک این معنای آرامش به تلطیف است خار
هر چه را کز داشتن دینی گریزان است باز
آن همه از دست دوری دید آنها دورها
هر چه را آورده در پیشش به نشخوار است راه
جان کشور را از آن دیوانگیها کس ربود
تا به پیشان پیش دارد ملتش را در عبور
بعد آن آویز بودن بر دل آن چامهها
از دل زشتی برون ناشد نباشد هیچگاه
مخلصش این کشورا در پیچ و تاب دورها
نصف آن اسلام و نصفش هیچ تن آن دورها
آن زنان در بطن دین هیچی ندارد هیچگاه
لیک اینان تحفه دارد بر تو از آن دورها
هر چه بر زن داده از خود نیست از دین نیست راه
خواندن دست دگرها بود اینسان بر قضا
باز هم آن نصف ارث و نصف جان و نصف مال
باز هم آری شهادت از تو نصف مرد داد
باز هم تبعیض و اینان آن قرائت نور دار
نور در آن آسمان و زن به زیر پا نهاد
باز هم تکرار آن نقلی که اینسان بیشمار
در دل قرآن به جا مانده نشاید هیچکار
باز هم کشتار جانها و به کشتار است راد
ذبح و قربانیِ حیوان بر دل محراب داد
غوط اینان خون ما باشد بدینسان شاه گفت
بهر تو آورده حیوان نوش کن بد دار خفت
باز هم هیچی به روی جان و بر حیوان نبرد
او تو را کوچک شمرد و در حقارت کار برد
باز هم کشتار و بازم کشتن هر جای رود
باز هم آن رود پر خون خدا در جای دور
حق گفتن هست آن هم در لوای آن که دور
بر تو آموزد تو دستش را بخواندی نیست کور
حق گفتن در دوای بی سر و سامان دوست
هر که گفتا جان او تضمین نباشد نیست او
انتقادت خرد و کوچک از همانها دور خویش
جرم تو سب النبی بود و به دین آیین و کیش
حق تو هیچ است از گفتن ولی آن شهر دور
از دل فریادها اینسان شده در کار زور
حال میتانی بگویی لیک اندازش مرا
آن خدا قرآن محمد نیستا در کام نور
مخلصش اینان که گفتی جرم تو این کار نیست
گر به فردا تو نبودی کار ما این راه نیست
بر برابر آن همه آزادگان فریاد کرد
تیر و شلاق و شکنجه قائله را باز کرد
پیشگاهان هیچ دارد لیک آن دست خفا
میکشد یکتا و او جرمی نباشد هیچگاه
گر به دل داری تو فریادی به خانه خویش گو
آن صدا را او شنید و در خفا آن نیش بود
کشت یک تن را و از تنهای دیگر بیخبر
دست او را خون شده بیند بیندازد تبر
ما که اینان کار ناریم ما بدین زشتی چه کار
دانههای آن انارا او برون آورده راه
تب به تب بازی و در اوهام و در آن دست راه
زیرگاهان سر برید و روی خنده در نگاه
حکم از خالق بدو لیکن به نشخوار است راه
کم کند حجم و همه زشتی و او را هست جاه
نغمهخوانیها که تلطیف و در آنها مکر بود
مرگ بود و رستن جان دگر را در دل آن مرگ بود
کشت اینسان لیک گفتا از برای شهر بود
گر تو کودک را نکشتی کشتههایی بهر بود
حکم تو خون است و خون بازی به راه و پیش راه
سر به سر او میزند سرها به روی رست جاه
کوه اجسادی به پیش است و ولیکن نیست گفت
این نه کوه است و نماد شهر این دردای خفت
با دل مکر و به تقیه دارد او صدها سخن
هر چه میبافد به دور خویش دارد جان و تن
آن همه زشتی به زیبایی بدل او کرد تا
چشم بسته در خفا او سربریدان است شاه
پنبه در دستش نیامد خون و او را هیچ گفت
با سخن چشمان بسته سر برید آرام خفت
گفت او آن تن مسلمانی نباشد این سلام
بهر دین ما نیامد هیچ و اینسان والسلام
یکدگر جای که در آن آتش اسلام زید
آمده قرآن و اسلامی که در آن راه دید
هر چه آزادی زِ تو باشد همانا سلب کرد
قدرت پوشیدن آن تن لباست زرد کرد
هیچ رأیی بر تو و بر پوششت در کار نیست
این همه امر من و فرمانبران را کار نیست
هر چه باشد در دل قرآن بیاوردا کلام
حق پوشیدن به کیسه بر تنت انکار چیست
حق فکر و درک کردن را نداری هیچگاه
هر چه خواهی را به تو گویم و دیگر کار چیست
بایدا بر ما نفس داری ولیکن هیچگاه
رأی خود را بر برون ناری که این را نیست کار
گاهگاهی آمده شخصی و او در پیش بود
تحفهای از اذن را بر روی دوشت بیش بود
گفت تانی قطرهای دوری گزینی رودها
هر چه در سر آخور دریا بود آری است راه
با دل مکر و یکی را کمتر و در بیش برد
روزی از حق و دگر روزی به امرش بیش برد
با همه مکر و ریا و این همه اغواگری
او دو دستت بست و اینسان در دل آن خویش برد
هر نفس دینی گزیند او که جانش راه نیست
میکشد میتازد و میبارد و اصرار چیست
لیک بر دین پدر زادی و تن آزار زید
شهروند ثانی و در دور باطل راه دید
هیچ حقی روی تو ناشد نباشد هیچگاه
بر نفسهایی که داری ما بر آن در کار چیست
مخلصش هیچی نداری هر چه در پیش است رو
آن همه از لطف ما بود و خدا در کار زیست
هر چه زن در دار دنیا آن همه زشت است رو
او که ملا بود گفتا او چنین پشت است رود
زن همه چیزش به نصف مرد باشد پیش خوان
عقل و ایمان و بهایش بر همه گفتار خان
حیض و دردش آن که ایمانش چنین اینسان ربود
بر شهادت عقل او نصف و در این نقصانه بود
حق ارثش اینچنین او را به نیمی نیم کرد
گفت و این باور از آنان لحظهای تردید کرد
حال با این رویه و با اینچنین گفتار رو
دارد و در فکر حق دارد به زنها پیش رو
از دل حیوان همه کشتار و انسان زود کشت
کشت جانش خون او محراب آن بتخانه بود
از تناول گوشت جانش هر تنی را کشت زود
قصهی زشتی این دیوانگان دیوانه بود
هیچ ارزش دارد آری جان او را هیچ بود
کشت با کشتار خود راضی خدا شادانه بود
حق گفتن در برابر تیر و شلاق است دار
هر که را گفتی به روی جوخهها مرگ است خار
ما تو را جرأت بدادیم و در این مخلوق راه
تانی از آن کوچکان نقدی کنی نقد است شاه
گر به یزدان و پیامآور به معصوم و به دین
ذرهای گفتی ببین مرگت به روی خویش بین
در برابر سیل این آزادگان را خون چکید
خون به دریا آمد و مستانه او تنها درید
حکم اسلام است و این کشتار لیکن مکر باز
هر کجا تاند به کشتار او رسانده هیچ خار
گر به رجم آدمان او داده حکمی دیر بود
گر جهان ما را نبیند حکم او تدبیر بود
با پلشتی و به زشتی در خفا او گشت نور
ذرهای کوتاه آید از برای مکر دور
سر بریدن دار آویزد همه تن جسم را
خوش نیاید این جهان و لیک این تصویر بود
جای زشتی را به زشتیِ دگر او داد نور
تا خدا در آسمان راضی از این کردار بود
دست دزدان را به یکباره بریدن داد شاه
لیک اینان در خفا با شرطهایی داد راه
هر یکی از حکم یزدان را به جا آورد جاه
گر جهان ما را نبیند حکم باشد حکم شاه
مخلصش این کار کز کشتار دیگر عار نیست
لیک با تزویر و آن در قلب آن دیوار کیست
میکشد با نغمههای آن کلامی از خدا
پیش و پس دارد یکی را و به دیگر هست راه
گفت او آن تن مسلمانی نباشد این سلام
بهر دین ما نیامد هیچ اینسان والسلام
در سرآخر شهر آورد است او را دیر زود
از دل دریای او اینسان پدید آورده رود
هیچ در پیشت نباشد هر چه داری از خدا است
این نفس آوردنت از بهر شادیِ خدا است
تو به خود هیچی ندارد هر چه باشد او است گو
از همان خرمان بسیاری به رویت هست رو
کیسه بر سر داری و بر دار دنیا راه نیست
بر زنان هیچی نباشد این همه اصرار چیست
حق بودن از من است و از من و آن شاهراه
آن خدا قرآن بدارد والسلام اظهارها
زن همه اسباب لذت خلق شد تا شاه شاد
درد و حیض و زایمان نصفی به بودن راه داد
حق پوشیدن چه باشد کفر داری کفر گو
از تنت آن سر زیادی و همین را خواست گو
هر که بر دین دگر باشد وظیفه دوش ما است
کشتنش باید خدا راضی و اینها کار ما است
گر یکی هفتاد تن را از دگر در پیش راه
سر بریدا در بهشتا منزلش در پیشگاه
حرف حیوان پیش آوردی که دیگر کار نیست
در دل قرآن خدا گفتا دگر این بار چیست
خلق گشتا تا به خلق اشرفش راهی دهد
سر بریده خون آن را بر جهان شاهی دهد
حق گفتن یک کلاما گفت آن را دیر زود
لا الله الا لا الا لا الله لا
کوچک از کامت برون آورده او اینسان زبان
کز کلامی داری او آن را بریده راد ران
هر که فریادی کشیده از زبان بر دار بود
خون خود را خورده و یزدان ما قهار بود
حکم هر کاری به دنیا داده و او شاه زیست
او جهان را تا سرآخر اینچنین در کار دید
شرب خمر و داغ هر شلاق بر جانت فرود
ضجهزن ای پست تن آن را زِ جانت در عبور
چشم در راه دگر چشمی که او را کور کرد
آمده دیوانهای بیرون براند کور کرد
در میان شهرها و از بریدن سر به راه
با خشونت خو گرفتا سر بریدا او است شاه
از دل این زشتی و صدهای دیگر زشت بود
آمده قومی که با کشتار خود در فکر بود
بردهداری میکند از آن غنائم هست راه
او کنیزی دارد و زنها اسیر دست شاه
آن قدر زشتی که باید تا سرانجام جهان
اینچنین بنوشت و برخواند و دگر را هیچ دان
اینچنین دیوانگانی در جام جم بسیار بود
قومهای بیشماری که بر آن اظهار بود
گفت آن تن او مسلمانی نباشد این سلام
بهر دین ما نیامد هیچ و اینسان والسلام
هر چه در دنیا که اسلام است او را نیست راه
او به اسلام خودش باور بیاورد است شاه
در سرآخر بطن این دین در کتاب شاه بود
والسلاما این سلام اسلام آن الله بود
پیش از ارسال نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی این توضیحات را مطالعه کنید.
برای درج نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی باید قانون آزادی را در نظر داشته و از نشر اکاذیب، توهین تمسخر، تحقیر دیگران، افترا و دیگر مواردی از این دست جدا اجتناب کنید.
نظرات شما پیش از نشر در وبسایت جهان آرمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نداشتن مغایرت با قانون آزادی منتشر خواهد شد.
اطلاعات شما از قبیل آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد و درج این اطلاعات تنها بستری را فراهم میکند تا ما بتوانیم با شما در ارتباط باشیم.
برای درج نظرات خود دقت داشته باشید تا متون با حروف فارسی نگاشته شود زیرا در غیر این صورت از نشر آنها معذوریم.
از تبلیغات و انتشار لینک، نام کاربری در شبکههای اجتماعی و دیگر عناوین خودداری کنید.
برای نظر خود عنوان مناسبی برگزینید تا دیگران بتوانند در این راستا شما را همراهی و نظرات خود را با توجه به موضوع مورد بحث شما بیان کنند.
توصیه ما به شما پیش از ارسال نظر خود مطالعه قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای مطالعه از لینکهای زیر اقدام نمایید.
با درج ایمیل آدرس خود میتوانید از تازهترین آثار منتشر شده در وبسایت جهان آرمانی با خبر شوید آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد بود
با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید نگاشتههای خود را در این بستر منتشر کنید، فرای انتشار پست میتوانید با ما همکاری داشته و همچنین آثار خود در زمینههای مختلف هنری را نشر و گسترش دهید
© تمام حقوق نزد مولف محفوظ است
Copyright 2021 by Idealisti World. All Rights Reserved
این صفحه دارای لینکهای بسیاری است تا شما بتوانید هر چه بهتر از امکانات صفحه استفاده کنید.
در پیش روی شما چند گزینه به چشم میخورد که فرای مشخصات اثر به شما امکان میدهد تا متن اثر را به صورت آنلاین مورد مطالعه قرار دهید و به دیگر بخشها دسترسی داشته باشید،
شما میتوانید به بخش صوتی مراجعه کرده و به فایل صوتی به صورت آنلاین گوش فرا دهید و فراتر از آن فایل مورد نظر خود را از لینکهای مختلف دریافت کنید.
بخش تصویری مکانی است تا شما بتوانید فایل تصویری اثر را به صورت آنلاین مشاهده و در عین حال دریافت کنید.
فرای این بخشها شما میتوانید به اثر در ساندکلود و یوتیوب دسترسی داشته باشید و اثر مورد نظر خود را در این پلتفرمها بشنوید و یا تماشا کنید.
بخش نظرات و گزارش خرابی لینکها از دیگر عناوین این بخش است که میتوانید نظرات خود را پیرامون اثر با ما و دیگران در میان بگذارید و در عین حال میتوانید در بهبود هر چه بهتر وبسایت در کنار ما باشید.
شما میتوانید آدرس لینکهای معیوب وبسایت را به ما اطلاع دهید تا بتوانیم با برطرف کردن معایب در دسترسی آسانتر عمومی وبسایت تلاش کنیم.
در صورت بروز هر مشکل و یا داشتن پرسشهای بیشتر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید.
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
عنوانی برای گزارش خود انتخاب کنید
تا ما با شناخت مشکل در برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهیم.
در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل خود را درج کنید
تا برای اطلاعات بیشتر با شما تماس گرفته شود.
آدرس لینک مریوطه که دارای اشکال است را با فرمت صحیح برای ما ارسال کنید!
این امر ما را در تصحیح مشکل پیش آمده بسیار کمک خواهد کرد
فرمت صحیح لینک برای درج در فرم پیش رو به شرح زیر است:
https://idealistic-world.com/poetry
در متن پیام میتوانید توضیحات بیشتری پیرامون اشکال در وبسایت به ما ارائه دهید.
با کمک شما میتوانیم در راه بهبود نمایش هر چه صحیحتر سایت گام برداریم.
با تشکر ازهمراهی شما
وبسایت رسمی جهان آرمانی
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود مستقیم فایلها از سرورهای وبسایت رسمی جهان آرمانی تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Google Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای One Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Box Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو به شما اطالاعاتی پیرامون اثر خواهد داد، مشخصات اصلی اثر در این صفحه تعبیه شده است و شما با کلیک بر این آیکون به بخش مورد نظر هدایت خواهید شد.
شما با کلیک روی این گزینه به بخش مطالعه آنلاین اثر هدایت خواهید شد، متن اثر در این صفحه گنجانده شده است و با کلیک بر روی این آیکون شما میتوانید به این متن دسترسی داشته باشید
در صورت مشاهدهی هر اشکال در وبسایت از قبیل ( خرابی لینکهای دانلود، عدم نمایش کتب به صورت آنلاین و … ) با استفاده از این گزینه میتوانید ایراد مربوطه را با ما مطرح کنید.
در این بخش میتوانید توضیح کوتاهی دربارهی خود مطرح کنید، در نظر داشته باشید که این بخش را همهی بازدیدکنندگان خواهند دید، حتی میهمانان، در صورت دیدن لیست اعضا و در مقالات و نگاشتههای شما
کشور انتخابی محل سکونت شما تنها به مدیران نمایش داده خواهد شد و انتخاب آن اختیاری است
تاریخ تولد شما به صورت سن قابل رویت برای عموم است و انتخاب آن بستگی به میل شما دارد
گزینههای در پیش رو بخشی از باورهای شما را با عموم در میان میگذارد و این بخش قابل رویت عمومی است، در نظر داشته باشید که همیشه قادر به تغییر و حذف این انتخاب هستید با اشارهی ضربدر این انتخاب حذف خواهد شد
در این بخش میتوانید آدرس شبکههای اجتماعی، وبسایت خود را با مخاطبان خود در میان بگذارید برخی از این آدرسها با لوگو پلتفرم و برخی در پروفایل شما برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد
در این بخش میتوانید نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و همچنین رمز عبور خود را ویرایش کنید همچنین میتوانید اطلاعات خود را از نمایش عمومی حذف کنید و به صورت ناشناس در ویسایت جهان آرمانی فعالیت داشته باشید
نام کاربری شما باید متشکل از حروف لاتین باشد، بدون فاصله، در عین حال این نام باید منحصر به فرد انتخاب شود
نام و نام خانوادگی شما باید متشکل از حروف فارسی باشد، بدون استفاده از اعداد
در نظر داشته باشید که این نام در نگاشتههای شما و در فهرست اعضا، برای کاربران قابل رویت است
آدرس ایمیل وارد شده از سوی شما برای مخاطبان قابل رویت است و یکی از راههای ارتباطی شما با آنان را خواهد ساخت، سعی کنید از ایمیلی کاری و در دسترس استفاده کنید
رمز عبور انتخابی شما باید متشکل از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و کارکترهای ویژه باشد، این کار برای امنیت شما در نظر گرفته شده است، در عین حال در آینده میتوانید این رمز را تغییر دهید
پیش از ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی قوانین، شرایط و ضوابط ما را مطالعه کنید
با استفاده از منو روبرو میتوانید به بخشهای مختلف حساب خود دسترسی داشته باشید
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
شما با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در پیشبردن اهداف ما برای رسیدن به جهانی در آزادی و برابری مشارکت کنید
وبسایت جهان آرمانی بستری است برای انتشار آثار نیما شهسواری به صورت رایگان
بیشک برای دستیابی به این آثار دریافت مطالعه و … نیازی به ثبت نام در این سایت نیست
اما شما با ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در این بستر نگاشتههای خود را منتشر کنید
این را در نظر داشته باشید که تالار گفتمان دیالوگ از کمی پیشتر طراحی و از خدمات ما محسوب میشود که بیشک برای درج مطالب شما بستر کاملتری را فراهم آورده است،
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
در هنگام درج بخش اطلاعات دقت لازم را به خرج دهید زیرا در صورت چاپ اثر شما داشتن این اطلاعات ضروری است
بخش ارتباط، راههایی است که میتوانید با درج آن مخاطبین خود را با آثار و شخصیت خود بیشتر آشنا کنید، فرای عناوینی که در این بخش برای شما در نظر گرفته شده است میتوانید در بخش توضیحات شبکهی اجتماعی دیگری که در آن عضو هستید را نیز معرفی کنید.
شما میتوانید آثار خود را با حداکثر حجم (20mb) و تعداد 10 فایل با فرمتهایی از قبیل (png, jpg,avi,pdf,mp4…) برای ما ارسال کنید،
در صورت تمایل شما به چاپ و قبولی اثر شما از سوی ما، نام انتخابی شامل عناوینی است که در مرحلهی ابتدایی فرم پر کردهاید، با انتخاب یکی از عناوین نام شما در هنگام نشر در کنار اثرتان درج خواهد شد.
پیش از انجام هر کاری پیشنهاد ما به شما مطالعهی قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای این کار از لینکهای زیر اقدام کنید.
گزارش شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال گزارش دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
پیام شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال پیام دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
فرم شما با موفقیت ثبت شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال فرم دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.