در دسترس نبودن لینک
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
عنوان : پادکست به نام جان
ویژه برنامه : انقلاب ایران
قسمت هفدهم : سکوت در برابر ظالم ظلم است
برنامهساز : نیما شهسواری
زمان : 37:26
با صدای : نیما شهسواری
انقلاب ایران
انقلاب نوین ایران در راه است،
ثمرهی چهل و سه سال ظلم، جنایت، تبعیض، استبداد … بیشک انقلابی به بار خواهد آورد و انتهای این شام تاریک روزی روشن است، روزی روشن که اگر ذرهای دور از ترس، منافع و خودپرستی و با عقلی سلیم بر آن نظر افکنی حقیقتی همتای خورشید بر آسمانها است
در برنامهی به نام جان قسط داریم تا با این معنا بیشتر و بیشتر درگیر و نزدیک شویم تا راه بجوییم برای نزدیکی، کم هزینه شدن و رسیدن به آرمان و آرزوهایمان در این انقلاب پیش رو
قسمت هفدهم از سکوت میگوید
سکوت در برابر ظلم تنفیذ ظالم است
آنجایی که در برابر دیدگان ما کسی را میکشند و ما سکوت میکنیم
آخرین خنجر را به سینهی او ما زدهایم
برنامهی به نام جان قصد دارد تا درباب مباحث مهم باورها و دغدغههای دنیایمان به زبان ساده و بداهه سخن بگوید
این بخش از متن پادکست توسط هوش مصنوعی استخراج شده است. ممکن است شامل اشتباهاتی باشد یا به طور کامل با محتوای اصلی مطابقت نداشته باشد. هدف از این کار، بهبود دسترسی مخاطبین به محتوای پادکست و فراهم کردن امکان مطالعه و مرور سریعتر مطالب است
ما تصمیم گرفتهایم متن پادکستهای خود را منتشر کنیم تا دسترسی به محتوای آنها برای همه مخاطبان آسانتر شود. این اقدام به ویژه برای افرادی که ترجیح میدهند مطالب را به صورت متنی مطالعه کنند یا نیاز به مرور سریعتر دارند، مفید خواهد بود
این متن توسط هوش مصنوعی Speechmatics استخراج شده است. Speechmatics یکی از پیشرفتهترین فناوریهای تبدیل گفتار به متن است که با استفاده از الگوریتمهای پیچیده و یادگیری عمیق، صدا را به متن تبدیل میکند. این ابزار قادر است با دقت بالا و در زمان واقعی، گفتار را به متن تبدیل کند و از بیش از ۵۰ زبان مختلف پشتیبانی میکند
خب دوستان توی این قسمت خاص میخوایم در باب سکوت و بی تفاوتی صحبت بکنیم.
سکوت و بی تفاوتی که به کرات هم باهاش روبرو هستیم.
در جای جای زندگیمون نه تنها در همین اتفاقات اخیر که توی زندگی روزمره هم به شدت باهاش روبه رو هستیم.
به نوعی ما مواجه میشویم با مردمانی که حالا تغییر کرده اند.
منظور از این مردمان هم اکثریت اجتماع هستند.
قاعدتا در باب تمام موضوعات وقتی ما صحبت می کنیم در باب آن تعداد بیشتر داریم صحبت می کنیم نه در باب همه.
قاعدتا همه را در بر نمی گیرد.
هنوز هم آزادگان، یاغیان بی شماری هستند.
در جای جای جهان، در تمام کشور ها، در بین تمام مردمان که از جان خودشان می گذرند، در راه مدد رساندن به دیگران در برابر ظلم ایستادگی می کنند و ما مواجه هستیم با این انسان ها.
اما قاطبه مردم نه تنها در ایران، در همه جای جهان به نوعی در این سکوت و انفعال غرق شده اند و ما مواجه می شویم با این انفعال و حالا قرار است که در این قسمت بیشتر در باب این موضوع صحبت بکنیم چرا که به شدت هم وابسته است به شرایطی که ایران امروز داره و اتفاقاتی که می افته و به نوعی گذشتن از این فرهنگ تازه سکوت و انفعال.
یکی از راه های بزرگ ما برای رسیدن به پیروزی هم هست.
پس باید درباره اش بیشتر هم صحبت بکنیم.
در این نقطه ابتدایی که ما با این سکوت میخوایم به نوعی با این انفعال به نوعی روبه رو بشیم، بهتر است که یک مقداری در باب پیدایشش و قدرتمندتر شدنش به نوعی درگیر بشویم.
خب قاعدتا این هم تبدیل به یک ارزش مستحکم شده در سطح جهان.
یعنی شما مواجه میشید با یک ارزش و یک فرهنگ همگانی در جای جای دنیا که این انفعال و سکوت رو برای شما به نوعی به ارمغان میاره.
به شما دستور به این رفتار میده.
یعنی این سکوت و این انفعال.
نه تنها تقبیح شده نیست، حتی تشویق شده هم هست تبدیل به یک ارزش همگانی شده.
اما ریشه ی این ارزش رو ما می تونیم از دو جناح به نوعی بهش نزدیک بشیم.
یک بخش اون بخشی است که ما تحت عنوان خدا می شناسیم و بارها هم درباره اش در قسمت های مختلف صحبت کردیم.
یعنی شما مواجه میشید با یک معنایی به اسم خدا.
در همه جای دنیا هم وجود داره.
در یک کشوری مثل ایران هم به مراتب بیشتر.
من بارها در باب این مساله چه در همین پادکست به نام جان و چه در کتاب های مختلف صحبت کردم و گفتم خدا این مفهوم و این معنای خدا راهی است برای سکون و سکوت، برای در خود ماندن، برای تسلیم بودن، برای قبول بردگی و بندگی، برای فرمانبردار بودن.
این تصویر و تصور از همون ابتدا داره به شما داده میشه.
از همون ابتدا که شما مواجه میشید با معنی ای.
به نام خدا.
حالا داره به شما گفته میشه که یک موجودی بزرگتر و برتر و والاتر از شما است.
خالق شماست، مالک شماست، صاحب شماست و شما باید در برابر او سر سکوت داشته باشید.
سر سکون داشته باشید، بی صدا باشید، فرمانبردار باشید، برده و بنده باشید.
به اوامر و فرمایشات او گوش جان بسپارید تا به اون جایگاهی که حالا داره بهتون نوید میده پاداش میده و یا مجازات براتون در نظر گرفته در امان باشید و یا بهش برسید.
شما با این تصویر مدام دارید روبه رو میشید.
این یک بخش عمده و مهمی است از اون فرهنگی که اون نوع زیستنی که داره به شما آموزش داده میشه.
اون ارزشی که برای شما ساخته میشه.
درباره اش بارها صحبت کردیم که حالا این خدای در برابر که تا این حد از شما تسلیم می خواد داره به شما یک سری موضوعات رو میده، یک سری مفاهیم رو آموزش میده.
این مفاهیم در راستای همین بردگی و سرسپردن هست.
در اون نگاه نهایی به این موضوع شما رو به این مرتبت میرسونه که شما باید ساکن باشید.
شما باید ساکت باشید.
شما باید در انفعال باشید.
قرار هست که کوچکترین نقد شما به بدترین شکل ممکن پاسخ داده بشه.
حالا خدایی هست که برنمیتابد کوچکترین نقدی رو؟
کوچکترین حرکتی رو.
هر کاری که انجام بده شما تنها و تنها باید قبول بکنید.
سر تعظیم فرود بیارید و شکر او رو بکنید و این مفاهیم و این معانی به شما داره مدام تلقین میشه، مدام داره با شما مطرح میشه، همه گیر هست، در همه جای دنیا هم وجود داره.
در یک کشور مسلمانی که مثل کشور ما اسلام زده هست به مراتب بیشتری معنی با ما در میون گذاشته میشه.
در کشورهای دیگه شاید کمتر اما در همه جا ما باهاش دست به گریبان هستیم.
این معنی به نام خدا که حالا شروع به ساختن طبقات مختلف میکنه.
حالا یک خدا در اون آسمان تنها قرار نمیگیره.
این خدا تقسیم می شود اشکال مختلف می گیرد.
یک بار به شکل پدر شما در میاد، یک بار به شکل معلم شما رییس شما.
رییس کارخونه شما نمیدونم رییس دانشگاه شما، رییس جمهور شما، رهبر شما و.
و الی آخر ماجرا.
یعنی شما مواجه میشید با این طبقاتی که ساخته میشه؟
این خدا در اون جایگاه والا و قدسی بارها بازتولید میشه.
بارها در اشکال مختلف شما باهاش روبرو میشید و همه و همه داره به شما یک فرمان مشخص میده، اون هم اطاعت هست، اون هم بردگی هست، اون هم سکوت و سکون هست، انفعال هست.
حالا برای شما این رو میسازه، این رو تبدیل به یک ارزش همگانی میکنه، این رو تبدیل به یک فرهنگ عامه میکنه.
این اون فرهنگی ست که ما تحت عنوان خدا میشناسیم و ما درباره اش هم بارها و بارها صحبت کردیم.
اما در طول اول تاریخ شما مواجه میشید.
حالا با اون تصویری که به عنوان کم کم دور شدن از این معانی مذهبی روبه رو باهاش میشید.
حالا ما روبرو میشیم با رنسانسی که در اروپا شکل میگیره.
اون تصویر و تصور و شکلی که به عنوان انسانگرایی مطرح میشه.
حالا دور شدن از این معنای خداست.
اما من در باب این هم صحبت کردم.
به خصوص در کتاب های مختلف هم درباره اش بحث کردم.
توی همین برنامه به نام جان هم سعی میکنم در قسمت های آتی ویژه برنامه هایی که دارم پیرامون جهان مدرن هم سعی کنم بیشتر دربارش صحبت کنم.
اما در اینجا چکیده و به اختصار بخواییم درباره اش صحبت کنیم.
رو به رو میشیم با بازتولید دوباره ی این خدا.
حالا این خدا، اون نقش قدسی ای که در آسمان ها داشته رو به زمین میاره و در اختیار انسان ها میذاره.
حالا انسان ها قرار هست که اون جایگاه رو داشته باشند.
و شما مواجه میشید با این فرهنگ و این ارزش تازه ای که دوباره همون معانی گذشته رو داره تکرار میکنه.
اما از جنبه الهی و در دنیایی دور دست به همین دنیا و همین زمین پیش روی خودمون میرسه.
حالا شما مواجه میشید با قدرت پرستان و زورمندان که هیچ وقت نمی خوان این جایگاه از بین بره و این پایگاه از بین بره، این فرمانبرداری تغییر بکنه، این سکون جای خودش رو به طغیانگری بده.
این رام بودن جای خودش رو به ایستادگی و مقاومت بده.
پس قاعدتا در برابرش ایستادگی می کنن.
سعی می کنن همون فرهنگ گذشته رو با آب و تاب بیشتر، با مفاهیم بیشتر به خورد جماعت بدن.
و حالا شما با این دوگانگی روبرو هستید.
از یک سمت اون باورهای سنتی که مدام داره در باب خدا و تسلیم بودن و فرمانبرداری با شما صحبت می کنه.
از یک سوی دیگه تعالیم مدرنی که حالا داره با شما مطرح می کنه که شما به عنوان یک انسان.
باید همان فرمانبرداری را داشته باشد، همان سرسپردگی به نظم را داشته باشید اما ماورایی با شما یک مبحث دیگری را هم مطرح میکند که بشدت هم قدرتمند هست آن هم مبحث فردگرایی و فرد پرستی است.
حالا در کنار آن معنای گذشته ای که شما باهاش روبه رو شدید، با یک معنای تازه ای هم در جهان مدرن تحت عنوان فردگرایی رو به رو میشوید.
حالا دارد به شما یک دنیایی را مطرح میکند که شما در درون این جهان باید خودتان را ملاک و معیار قرار دهید، برای خودتان تلاش بکنید، خودتون رو محوریت قرار بدید و هر معضل و مشکلی که وجود دارد در ابتدای امر به خودتان فکر بکنید و بعد نسبت به آن واکنش بدی نشان بدهید.
حتی تعریف عاقل بودن هم با همین مترادف میشود.
حالا شما میبینید با دستاویزهای مختلف سعی میکنند این فردگرایی و فرد پرستی را بزرگ و مهم نشون بده و این هم تبدیل به یک ارزش خاصه در زندگی انسان ها میشه.
تبدیل به یک فرهنگ مستحکم و قدرتمند میشه.
حالا ما با یک هجوم دو سویه ای روبه رو هستیم.
چه از طرفه جهان گذشته، جهان سنتی و مذهبی و چه از طرف جهان مدرن.
هر دو ما رو به یک سمت و سو میبرند.
هر دو ما رو هل میدن در یک دریاچه و مردابی از انفعال و سکوت و سکون.
اینکه از یک سو داره به شما فرمان داده میشه که شما باید فرمانبردار و بنده و عبد و عبید باشید، حالا در برابر قدرت واحده ای که وجود داره باید سر تعظیم فرود بیارید.
یعنی شما آزموده میشید برای اینکه در برابر قدرتمندان همواره تسلیم باشید.
حالا این قدرت یک روز خدای در آسمان ها هست، یک روز حکومت وقت هست.
پس شما آموزش دیده شدید برای این فرمانبرداری و سکوت از سوی دیگه ای داره جهان مدرن به شما حمله میکنه که شما باید زندگی خودتون رو دریابید.
اصلا قرار نیست که شما خودتون رو به نوعی فدای جامعه تون بکنید.
اصلا شرط عاقل بودن، شرط اینکه شما سلامت روانی داشته باشید این هست که به فردیت خودتون بها بدید و مدام این معانی داره برای شما تکرار میشه.
حالا اگر یک حکومت ظالمی در برابر شما هست، حالا اگر شما مواجه میشید با یک ظلم آشکار و عیان.
حالا فردیت شما هستش که موضوع مهم هست.
اگر شما فریاد بزنید، ایستادگی بکنید، حالا به شما لطمه وارد میشه و در این جهان تازه ساخته شده بر پایه فردیت شما باید سکوت بکنید و منفعل و در خود مانده باشید.
حالا این هجوم دو سویه قاعدتا یک فرهنگی رو میسازه.
یک ارزشی رو ساخته که از هر سو داره به شما تکرار میشه و براتون مدام تکرارش میکنه.
اینکه شما باید فرمانبردار باشید.
اینکه شما باید در برابر ظلم سکوت کنید.
اینکه شما باید به فردیت خودتون بها بدی.
اینکه باید در نظر بگیرید که چه آینده و چه آتیه ای در کمین شماست.
اگر فریاد بزنید، اگر ایستادگی کنید.
حالا این فرهنگ تازه ساخته شده، این ارزشی که مدام تکرار شده تبدیل به یک حرکتی میشه که تبدیل به یک حرکت جمعی میشه که همه در همون پایه حرکت میکنن.
حالا شما وقتی با این جهان امروزی روبه رو میشید تفاوتی نمیکنه که توی ایران باشید یا توی اروپا باشید.
در هر جایی باشید شاهدش هستید.
بی تفاوتی مردم نسبت به موضوعات، نسبت به ظلمی که داره اتفاق می افته.
بارها از این صحنه ها حتما همه دیدید که در کنار چشمام بعضی اوقات دوربین های مخفی هم میسازن تو این زمینه ها که خیلی ساده طرف از کنارش داره یه اتفاق دهشتناکی هم می افته اما بدون حتی ذره ای تفکر اون هم رد میشه و زندگی عادی خودش رو ادامه میده.
نه فقط در همین قالب در قالب های دیگه ای که می بینیم، نه فقط در قالب اعتراض و انقلاب.
حتی در زندگی عادی هم شاهدش هستیم.
اگر کسی در رنجشی هست به سادگی از کنارش میگذرن.
چرا که اونها دارن مدام باهاشون مطرح میشه.
از دو سو داره بهشون هجوم اتفاق می افته که باید تسلیم بود و در عین حال باید فردیت خود رو در نظر گرفت.
حالا این بمباران از باورها و ارزش های تازه قاعدتا از اونها انسان هایی میسازه بی تفاوت که به سادگی از کنار این موضوعات میگذرن.
حالا شما مواجه هستید با یک فرهنگ لگدمال شده ای از شجاعت و شجاعتی که به پستو رفته.
جاش رو ترس و مصلحت گرفته.
حالا داره مدام برای شما تکرار میشه.
اینکه شجاعت مترادف با حماقت هست.
است شما باید در زندگی مصلحت خودتان را در نظر بگیرید.
فردیت خودتان را در نظر بگیرید.
شجاعت را به خاک بسپارید و حالا شما مواجه میشوید با تمامی اصولی که ما به عنوان ایثار، فداکاری، ازخودگذشتگی، شجاعت و مفاهیمی از این دست میشناسیم، همه و همه لگدمال میشوند.
بر پایه این فردیت و فردگرایی که میشود دربارهاش خیلی هم صحبت کرد و مثال آورد.
در کنار آن، این فرهنگ بیمارگونه خدا، این فرهنگ تسلیم بودن دارد به شما فرمان میدهد که شما باید سکوت کنید.
باید در انفعال باشید.
باید از کنار ظلم بگذرید.
اما این معنا را باید مطرح کرد که از کنار این ظلم گذشتن، خود ظلمه هیچ تفاوتی با ظلم ندارد.
یعنی تفاوتی نمیکند که شما آن ظلم را انجام میدید و یا شاهد اون بدون هیچ عملی هستید.
شما هم در اون ظلم شریکید.
چرا که در یک نگاه به دور از تعصب، به دور از خودخواهی، به دور از این معانی و ارزش های ساخته و فرو رونده در سرها.
شما هم بخشی از این اتفاق هستید.
بخشی که میتونستید در برابرش ایستادگی کنید.
همون طوری که ما وقتی مواجه میشیم با برخی از رفتارهایی که نکردنشون هم جرم هست در این موضوع مشخص هم باز هم باید با همین معنا روبه رو بشیم.
همون طوری که اگر یک مادری، یک پدری به فرزند خودش غذا نده یا یک رفتاری رو انجام نده، مرتکب جرم شده به همون شکل.
وقتی در برابر چشمان شما کسی رو ضرب و شتم میکنند و شما از کنارش میگذرید مثل همون نکردن است.
مثل همون جرمی است که در قبال اون فرزند قائل شدن.
اما هجوم این فرهنگ ها، این تعالیم امروز رو به اینجا رسونده و شما نمی تونید توقع داشته باشید.
یعنی من در باب این موضوعات به شدت بحث میکنم و با کسایی که نزدیکم هستن اصلا این موضوع برای من قابل درکه.
وقتی شما با یک دنیایی رو به رو هستید که تعالیم قدرتمندش همین تعالیم هست، ارزش های مطرح شده اش همین ارزش هاست.
از دل اون انسان ها نمیتونید موجودات دیگری رو توقع داشته باشید.
وقتی مدام درس خشونت، بیدادگری، سرسپردگی، تسلیم مدام داره مطرح میشه در اشکال مختلف در سینما، در اشعار، در کتاب ها، در نمیدونم دروس در صد در بین صحبت های پدر و مادر در احکام دینی، در فرهنگ غربی، در همه جا.
این هجوم رو شما باهاش رو به رو هستید.
از این مردم نمیتوانید توقع بیشتر از این را داشته باشید.
شما نمیتوانید درس خشونت بدهید و در آخر در پی یک شخص صلح طلب باشید.
به ندرت از دل این ها یک آدم هایی هم ظهور می کنند که متفاوت اند، متفاوت فکر می کنند.
ریشه یابی اگر بشوند به ریشه ی این تعالیم برگردیم.
شاید موضوعات دیگری معلم آن ها بوده، شاید گوش ها در و دروازه بوده.
در برابر این هجوم فرهنگی و ارزشی جای دیگر این تعالیم را دیده اند.
اما از عامه مردم نمی شود انتظاری غیر از این داشت.
تا جایی که ما این تغییرات را خودمان به وجود بیاوریم تا جایی که با آموزه های تازه دنیا را تغییر بدهیم که حالا به این معنا برسند که اصل و ارزش ایستادگی است، فداکاری است، شجاعت است، قابل ستایش کسی است که از جان خودش می گذرد، برای دیگران، برای حقوق دیگران در برابر ظلم می ایستد، دفاع می کند، تا آخرین نفس ایستادگی می کند.
آن جایی که ما یاغی گری را بزرگ بداریم، این حس طغیان را ستایش بکنیم در وجودمان و بزرگ بکنیم.
آن جاست که ما می توانیم این ارزش ها را تغییر بدهیم.
آنجاست که می توانیم در برابر این چرخه ظلم بایستیم.
آنجایی که از کنار ظلم گذشتن همتای با ظلم برای ما تعریف بشود، تبدیل به یک ضد ارزش بشود.
کسی که سکوت می کند. منفور باشد.
اما وقتی این بمباران عظیم وجود دارد.
شما نمی توانید شاهد همچین موضوعی باشید مگر تغییرات را خودتان بوجود بیاورید مگر این آموزش ها رو تغییر بدید.
مگر ما مواجه بشیم با آثار بیشماری که پیرامون شجاعت است؟
پیرامون در برابر این بردگی و اسارت است.
پیرامون در جمع بودن هست.
گذشتن از خود هست.
فداکاری و ایثار هست. شجاعت هست.
و بعد آنجا تغییر این ارزشها را خواهید دید.
امروز شما مواجه می شوید با کسانی که در ظلم قرار گرفته اند و به سادگی جماعتی که از کنارشان میگذرند.
اما این چرخه ظالمانه دائم در حال گردش هست.
فردا باز شما را در خود خواهد برد.
این ظلم که پایانی ندارد.
این چرخه وقتی در حال چرخیدن هست.
امروز شما سر سلامت به در می برید اما دو روز دیگه بالای سر شماست.
جلاد پشت دروازه های شما ایستاده در انتظار این هست که گردن شما رو بزنه.
روزی که سال شصت و هفت در ایران اتفاق افتاد، آیا کسی فکر می کرد که این چرخه پر ظلم جمهوری اسلامی در حال گردش است؟
آیا مادران و پدرانی که در سال های بعد فرزندانشان را در اعدام در اعتراضات با گلوله مستقیم تحت شکنجه و تجاوز از دست دادند، فکر می کردند این چرخه روزی به درب خانه آنها هم برسد؟
اما عقل سلیم حکم می کرد که این نگاه نفرت انگیز، این نگاه ظالمانه و خشمگینانه و پر خشونت ادامه پیدا خواهد کرد و به هر در بازه ای هم خواهد رسید همه را تحت پوشش خودش قرار خواهد داد.
به همه ضربه ای خواهد زد.
همان طوری که اگر امروز هم عده ای از این چرخه در امان ماندند، در فردای حتما طعمش را خواهند چشید.
این چرخه در حال گردش است.
هر روز قربانی تازه ای خواهد گرفت.
این چرخه خونبار تشنه خون است و باز هم در این نیاز خود به خون پیش خواهد رفت و خون دیگرانی را هم خواهد ریخت.
و ما نمی توانیم فرای این انتظار داشته باشیم.
جلادی که در خیابان ها در حال گشت و گذار است.
شاید امروز شما قسر در برید و برید به خونتون اما فردا شاید در برابر شما بایستد.
فردا شاید شما را با چاقو مورد اصابت قرار بده و جان شما رو بگیره.
متجاوزی که در میان جماعت داره جولون میده.
شاید امروز شما ازش رهایی پیدا کنید اما روز دیگری در انتظار شما هم خواهد بود.
قربانیان او روز به روز در حال اضافه شدن هستند و حتی ایستادگی در برابر ظالمی که داره کسی رو تحت شکنجه قرار میده و آزار قرار میده.
حتی در یک نگاه ساده بهش دفاع از خویشتن حتی فرای اون احساس فداکاری و از خود گذشتن ایستادگی برای خود هست.
دفاع از خود آدم هم هست اما این معانی و ارزش ها، تغییر کردن این معانی و ارزش ها به این سمت و سو رفته اند که ما رو به سکون و سکوت برسونند.
باید در برابرشون ایستاد.
باید این نگاه جمعی تغییر کنه.
دیروز دوستانی که در عافیت بودند، فردا در ظلم غرق خواهند بود.
عافیت نشینان دیروز در فردای پیش رو قاعدتا در این چرخه ی ظلم گرفتار خواهند شد.
همون طور که خیلی ها باهاش روبرو شدیم.
در همین جمهوری اسلامی شما مواجه میشوید با چه جماعتی؟
با جماعتی که حتی وابستگی و بستگی به جمهوری اسلامی داشتند، نزدیکی داشتند، نزدیکی خانوادگی داشتند و در این چرخه پر ظلم اسیر شدن.
کسی که در وزارت اطلاعات بود، آن بلایی که با همسرش آوردند.
این، آن چرخه ظلمی است که باز ایستادنی نیست.
هر روز کسی را در خودش غرق خواهد کرد.
این دوار گردون پر ظلم در پی قربانیان تازه خواهد چرخید تا زمانی که باز نایستد و این گذر از کنار ظلم ناگه به نوعی در انتها گریبان شما را هم خواهد گرفت.
پس کسانی که در عافیت هم نشسته اند میتوانند با یک نگاه گذرا به تمام مظالمی که در جهان در حال اتفاق افتادن هست بفهمند که همیشه در این سایبان امنیت نخواهند بود.
این چرخه ی پر ظلم در کمین همه هست.
همه را در بر خواهد گرفت.
و شما هم روزی باهاش مواجه میشید.
سرنوشت جمهوری اسلامی بارها به ما این رو نشون داده.
کارهایی که رفتارهایی که در این دوران از خودش نشون داده، از خودی هایی که به قعر این ظلم و ستم کشونده.
آزادگان، کسانی که در جنگ شرکت کردند، جانبازان، معلولین.
خانواده شهدا همه رو در این چرخه وارد کرده.
نمونه های بیشماری هم ازشون وجود داره.
این چرخه ی پر زور در نهایت گریبان همه رو هم خواهد گرفت و شما می بینید که این در حال ظلم آفرینی هست.
چرخه باز ایستادنی که نیست.
شما دارید با یک نظام ستمگری روبرویی می کنید.
این نظام که باز نمی ایسته هر بار هر کسی رو در خودش غرق خواهد کرد.
مگر اینکه این چرخه رو ما از بین ببریم و از جا در بیاریم.
از ریشه بکنیم.
همان مثالی است که من بارها درباره اش صحبت کردم.
وقتی ما داریم در باب جمهوری اسلامی صحبت می کنیم، در باب یک شاخ و برگی از اسلام صحبت می کنیم تا ما در برابر اسلام نایستیم.
تا زمانی که ما اسلام را از میان بر نداریم دوباره شاهد این شاخ و برگ های تازه هم خواهیم بود.
مفهوم و منظور هم از این از میان بردن اسلام به آن مفهوم رادیکال نیست.
مثل رزمی است.
مثل مبارزه ای است که ما از آن صحبت می کنیم.
مفهومی نیست که مسلمان ها را از بین ببریم، اسلام را از بین ببریم. نه.
منظور این است که این چرخه جبر و تحمیل را برداریم.
قاعدتا مسلمان ها باید در آزادی خودشان زندگی بکنند.
با احترام به قانون، آزادی با آزار نرساندن به دیگران باید در آزادی خودشان زندگی بکنند.
آزادی ای که خودشان تصویر می کنند خودشان به آن باور دارند اما تا آن پایه که به دیگران آزاری نرسانند، ظلمی نکنند.
اما باید این چرخه ی جبر و تحمیل برداشته بشود تا ما بتوانیم نفس بکشیم تا بتوانیم همه زندگی بکنیم.
در زمینه این ظلم هم به همین شکل است.
تا زمانی که این چرخه ظلم و خود این ریشه ظلم برداشته نشود، ما دوباره شاهد بازآفرینی اش به اشکال مختلف در برابر افراد مختلف هستیم.
همان طور که شاید اگر اسلام و اون ریشه رو ما در برابر نبینیم و از جا در نیاوریم، این ریشه ی تحمیل را، این ریشه ی جبر را از دل اسلام برنداریم، دوباره شاهد گروهک ها و حکومت های دیگری خواهیم بود.
در برابر این ظلم هم به همین شکل است.
تا زمانی که ریشه ی این ظلم برکنده نشود.
حالا ما مواجه می شویم یک روز با ما، یک روز با همسایه مان، فردای دیگر با نزدیکان و خویشان خودشان و همه در این چرخه هم غرق خواهند کرد.
این سکوت در برابر چرخ گردون ظلم قاعدتا ظلمه.
شما وقتی با چشم بسته از کنار این ظلم ظالمان رد میشید و به اونها بها میدید، برای بیشتر ظلم کردن به اونها جایگاه و پایگاه میدید، اونها رو تنفیذ میکنید در این ظلمی که انجام میده شما دارید حکم تایید به ظلم اونها میزنید.
حالا این ظلم به هر شکلی که باشه وقتی یه کسی رو بی گناه به زندان میندازن حکم دار بهش میدن و شما سکوت میکنید.
این به مفهوم این هستش که شما این دار زدن رو تنفیذ کردید فردای شما رو هم دار خواهند زد.
امروز یک صیدی به دست آوردند و به جوخه ی دار می سپارند.
فردا شاید اون شکار شما باشید.
شما را شکار کند.
وقتی این چرخه وحشیانه وجود دارد، وقتی این اصل و اصول در باب خشونت، در باب جهالت در باب قساوت وجود دارد.
هر بار یکی را در آغوش خودش خواهد گرفت.
وقتی این چرخه فاسد در حال چرخیدن است و شما در برابرش سکوت می کنید.
شما دارید این شهر را به گردش وامی دارید.
شما با سکوتتان تایید میکنید، تنفیذ میکنید وجود او را.
بهش جنبه به نوعی بهش مشروعیت میدید.
اجازه حضور بهش میدید.
وقتی در خیابان دیگران رو میزنند و شما از کنارش میگذرید.
شما اجازه اینکار رو میدید؟
و گفتم اینها برگرفته از اون ارزش های ساخته شده از اون فرهنگ و نوع زیستی ست که برای ما ساخته اند.
کار بسیار طولانی ای هست که بخواهیم اینها رو تغییر بدیم.
این نگاه ها عوض بشه، ما از فردگرایی به اون فداکاری برسیم و از جان گذشتگی برسیم.
به ایثار و شجاعت برسیم جای اون فرمانبرداری و بردگی و بندگی رو به یاغیگری و طغیان بدیم.
ارزش هایی که مدام از همه سو داره به سوی ما حمله میکنه.
پدر و مادر برامون تکرار میکنن.
معلم ها و مدیران مدرسه و اساتید دانشگاه ها دارن همین.
خزعبلات رو به نوعی نشخوار میکنند و تکرار میکنن.
شما مواجه میشید با صدا و سیمایی که مدام در حال لقلقه همین عناوین دهشتناک هست.
مدام داره برای شما از بردگی و بندگی و فرمانبرداری صحبت میکنه.
مدام شما تحت هجوم بی حد و امان هستید.
از دل هنر، از دل کتاب ها، از دل اشعار، از فیلم های سینمایی.
داره به شما تلقین میشه که شما باید فردیت خودتون رو بپرستید.
داره به شما یک تصویری میده برای اینکه همه دنیا برای شما هست.
شما باید خودتون رو دریابید.
شما باید به ثروت و موقعیت و جایگاه و پایگاه برسید.
فرهنگ عامه ای که برای همه ساخته میشه با این آموزه های متفاوت و مداوم، این بمبارانی که در برابر ما وجود داره.
این تعالیمی که مدام تکرار میشه و انسان هایی که از همین تعالیم به وجود میان بر پایه همین تعالیم زندگی میکنن.
چیزی خارج از این تعالیم نیستند.
شما مواجه هستید با انسانی که حالا مدام داره این تعالیم ریز و درشت رو از انواع مختلف از جهات مختلف در این دو طیف فکری که یک شما رو به بردگی و بندگی سوق میده و دو فردیت شما رو مدام براتون بزرگ و بزرگتر میکنه، روبه رو هستید.
حالا با این تعالیمی که دیده از او توقع یک یاغی و طغیانگر و آزاده رو نخواهید داشت.
توقع کسی که فداکاری و ایثارگری دارد و از جان گذشتگی دارد پر از شجاعت را نخواهید داشت و ما باید این تغییرات را به وجود بیاوریم.
در همون اندازه ای که ازمون برمیاد برای همون تعدادی که در کنارمون هستن.
من تو قسمت های گذشته هم در بابش صحبت کردم.
ما برای تغییر، برای دگرگونی، برای انقلاب نیاز به انقلاب درونی داریم.
نیاز به تغییر ارزش ها داریم.
برای این تغییر ارزش ها باید انسان ها منقلب بشن.
انسان ها تغییر بکنن.
باید ابتدا این تغییر درون اون ها شکل بگیره و حالا هر کس در هر جایگاهی که هست به عنوان این که میتونه روی دوست خودش تاثیر بذاره، روی همکلاسی خودش تاثیر بذاره، روی برادر خودش و یا روی یک تعدادی که حالا دنبالش می کنن به واسطه ی هنرش، به واسطه ی ورزشش، به واسطه ی هر موضوعی حالا باید روی اونها تاثیر بذاره.
حالا قرار هست که این انقلاب و دگرگونی درونی رو به وجود بیاره.
حالا قرار است در برابر این ناله های توامان باشه که دارن مدام برای ما از بردگی و اسارت و فرد پرستی میگن.
حالا باید ندای تازه ای از شجاعت بده.
از ایثار بده.
از در کنار هم بودن بده.
از یاغی گری بده.
از آزادگی بده.
از این در برابر برده بودن بده.
از از بین بردن پایگاه و جایگاه خداوندی بده.
از برابری و آزادی بگه.
تا ما شاهد این تغییر باشیم و این ارزش ها دگرگون بشن و ما دیگه همچین صحنه ای رو نبینیم که از کنار ظلم به سادگی گذر کنیم.
هر ظلمی در هر جایی و هر پایه ای فقط و فقط معطوف به انقلاب در خیابان ها هم نمیشه.
این ها موضوعاتی هست که ما داریم در باب این تحول درونی میگیم.
چطور ممکنه که شما از کنار.
یک انسان نیازمند گذر کنید از کنار یک جان دردمند یک سگی که نیاز به کمک داره گذر بکنید، زندگی عادی تونو بکنید، بستنی میخوردید.
همینجوری بستنی تون رو بخورید و ادامه راهتون.
انگار نه انگار که یک نفری نیازمند به کمک شماست.
او بدون کمک شما در جان خواهد داد.
وقتی دارید به چشم می بینید که کسی کسی رو آزار میده.
بهش ظلم میکنه، کتکش میزنه. حالا چه؟
اون نیروی سرکوبگر وحشی است که یک مرد مثلا وحشی است که داره همسرش رو میزنه.
چه یک زن وحشی است که داره به فرزندش رو می زنه.
تفاوتی نمی کنه چجوری میشه از کنار این بخواید بگذرید و در سکوت زندگیتون رو ادامه بدید.
این نیاز هست که ما وارد این تغییر و تحول بشیم.
وارد این انقلاب بشیم که ارزش ها رو تغییر بدیم.
کمک به دیگران رو اصل بزرگی برای زیست خودمون بکنیم.
برای اون ارزش مهم بکنیم.
ارزش ما تعریفش رو در کمک به دیگران.
مفید فایده بودن برای دیگر جان ها.
حالا ما به اون معنایی می رسیم که در برابر ظلم ایستادگی میکنن.
هر کس در هر جایگاهی خواهد ایستاد.
دفاع خواهد کرد از خودش و دیگران.
و اون حس انقلابی گری رو بیدار خواهد کرد.
پس باز هم ما به این معنای مشخص می رسیم که نیاز به تغییر و تحول ارزش ها داریم.
ارزش هایی که در کنار هم فرهنگ تازه ای را خواهد ساخت و تجمیع این آرزوها، فرهنگ ها و ارزش ها یک ایمان واحدی را خواهد ساخت.
برای انقلاب بزرگ، برای یک تغییر بزرگ و همگانی، نه تنها در سپهر سیاسی که در زندگی ما، در هنر.
ما در زندگی معمول و شخصی ما در همه جا این تغییر را خواهیم دید.
پیش از ارسال نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی این توضیحات را مطالعه کنید.
برای درج نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی باید قانون آزادی را در نظر داشته و از نشر اکاذیب، توهین تمسخر، تحقیر دیگران، افترا و دیگر مواردی از این دست جدا اجتناب کنید.
نظرات شما پیش از نشر در وبسایت جهان آرمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نداشتن مغایرت با قانون آزادی منتشر خواهد شد.
اطلاعات شما از قبیل آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد و درج این اطلاعات تنها بستری را فراهم میکند تا ما بتوانیم با شما در ارتباط باشیم.
برای درج نظرات خود دقت داشته باشید تا متون با حروف فارسی نگاشته شود زیرا در غیر این صورت از نشر آنها معذوریم.
از تبلیغات و انتشار لینک، نام کاربری در شبکههای اجتماعی و دیگر عناوین خودداری کنید.
برای نظر خود عنوان مناسبی برگزینید تا دیگران بتوانند در این راستا شما را همراهی و نظرات خود را با توجه به موضوع مورد بحث شما بیان کنند.
توصیه ما به شما پیش از ارسال نظر خود مطالعه قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای مطالعه از لینکهای زیر اقدام نمایید.
با درج ایمیل آدرس خود میتوانید از تازهترین آثار منتشر شده در وبسایت جهان آرمانی با خبر شوید آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد بود
با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید نگاشتههای خود را در این بستر منتشر کنید، فرای انتشار پست میتوانید با ما همکاری داشته و همچنین آثار خود در زمینههای مختلف هنری را نشر و گسترش دهید
© تمام حقوق نزد مولف محفوظ است
Copyright 2021 by Idealisti World. All Rights Reserved
این صفحه دارای لینکهای بسیاری است تا شما بتوانید هر چه بهتر از امکانات صفحه استفاده کنید.
در پیش روی شما چند گزینه به چشم میخورد که فرای مشخصات اثر به شما امکان میدهد تا متن اثر را به صورت آنلاین مورد مطالعه قرار دهید و به دیگر بخشها دسترسی داشته باشید،
شما میتوانید به بخش صوتی مراجعه کرده و به فایل صوتی به صورت آنلاین گوش فرا دهید و فراتر از آن فایل مورد نظر خود را از لینکهای مختلف دریافت کنید.
بخش تصویری مکانی است تا شما بتوانید فایل تصویری اثر را به صورت آنلاین مشاهده و در عین حال دریافت کنید.
فرای این بخشها شما میتوانید به اثر در ساندکلود و یوتیوب دسترسی داشته باشید و اثر مورد نظر خود را در این پلتفرمها بشنوید و یا تماشا کنید.
بخش نظرات و گزارش خرابی لینکها از دیگر عناوین این بخش است که میتوانید نظرات خود را پیرامون اثر با ما و دیگران در میان بگذارید و در عین حال میتوانید در بهبود هر چه بهتر وبسایت در کنار ما باشید.
شما میتوانید آدرس لینکهای معیوب وبسایت را به ما اطلاع دهید تا بتوانیم با برطرف کردن معایب در دسترسی آسانتر عمومی وبسایت تلاش کنیم.
در صورت بروز هر مشکل و یا داشتن پرسشهای بیشتر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید.
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
عنوانی برای گزارش خود انتخاب کنید
تا ما با شناخت مشکل در برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهیم.
در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل خود را درج کنید
تا برای اطلاعات بیشتر با شما تماس گرفته شود.
آدرس لینک مریوطه که دارای اشکال است را با فرمت صحیح برای ما ارسال کنید!
این امر ما را در تصحیح مشکل پیش آمده بسیار کمک خواهد کرد
فرمت صحیح لینک برای درج در فرم پیش رو به شرح زیر است:
https://idealistic-world.com/poetry
در متن پیام میتوانید توضیحات بیشتری پیرامون اشکال در وبسایت به ما ارائه دهید.
با کمک شما میتوانیم در راه بهبود نمایش هر چه صحیحتر سایت گام برداریم.
با تشکر ازهمراهی شما
وبسایت رسمی جهان آرمانی
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود مستقیم فایلها از سرورهای وبسایت رسمی جهان آرمانی تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Google Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای One Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Box Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو به شما اطالاعاتی پیرامون اثر خواهد داد، مشخصات اصلی اثر در این صفحه تعبیه شده است و شما با کلیک بر این آیکون به بخش مورد نظر هدایت خواهید شد.
شما با کلیک روی این گزینه به بخش مطالعه آنلاین اثر هدایت خواهید شد، متن اثر در این صفحه گنجانده شده است و با کلیک بر روی این آیکون شما میتوانید به این متن دسترسی داشته باشید
در صورت مشاهدهی هر اشکال در وبسایت از قبیل ( خرابی لینکهای دانلود، عدم نمایش کتب به صورت آنلاین و … ) با استفاده از این گزینه میتوانید ایراد مربوطه را با ما مطرح کنید.
در این بخش میتوانید توضیح کوتاهی دربارهی خود مطرح کنید، در نظر داشته باشید که این بخش را همهی بازدیدکنندگان خواهند دید، حتی میهمانان، در صورت دیدن لیست اعضا و در مقالات و نگاشتههای شما
کشور انتخابی محل سکونت شما تنها به مدیران نمایش داده خواهد شد و انتخاب آن اختیاری است
تاریخ تولد شما به صورت سن قابل رویت برای عموم است و انتخاب آن بستگی به میل شما دارد
گزینههای در پیش رو بخشی از باورهای شما را با عموم در میان میگذارد و این بخش قابل رویت عمومی است، در نظر داشته باشید که همیشه قادر به تغییر و حذف این انتخاب هستید با اشارهی ضربدر این انتخاب حذف خواهد شد
در این بخش میتوانید آدرس شبکههای اجتماعی، وبسایت خود را با مخاطبان خود در میان بگذارید برخی از این آدرسها با لوگو پلتفرم و برخی در پروفایل شما برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد
در این بخش میتوانید نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و همچنین رمز عبور خود را ویرایش کنید همچنین میتوانید اطلاعات خود را از نمایش عمومی حذف کنید و به صورت ناشناس در ویسایت جهان آرمانی فعالیت داشته باشید
نام کاربری شما باید متشکل از حروف لاتین باشد، بدون فاصله، در عین حال این نام باید منحصر به فرد انتخاب شود
نام و نام خانوادگی شما باید متشکل از حروف فارسی باشد، بدون استفاده از اعداد
در نظر داشته باشید که این نام در نگاشتههای شما و در فهرست اعضا، برای کاربران قابل رویت است
آدرس ایمیل وارد شده از سوی شما برای مخاطبان قابل رویت است و یکی از راههای ارتباطی شما با آنان را خواهد ساخت، سعی کنید از ایمیلی کاری و در دسترس استفاده کنید
رمز عبور انتخابی شما باید متشکل از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و کارکترهای ویژه باشد، این کار برای امنیت شما در نظر گرفته شده است، در عین حال در آینده میتوانید این رمز را تغییر دهید
پیش از ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی قوانین، شرایط و ضوابط ما را مطالعه کنید
با استفاده از منو روبرو میتوانید به بخشهای مختلف حساب خود دسترسی داشته باشید
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
شما با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در پیشبردن اهداف ما برای رسیدن به جهانی در آزادی و برابری مشارکت کنید
وبسایت جهان آرمانی بستری است برای انتشار آثار نیما شهسواری به صورت رایگان
بیشک برای دستیابی به این آثار دریافت مطالعه و … نیازی به ثبت نام در این سایت نیست
اما شما با ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در این بستر نگاشتههای خود را منتشر کنید
این را در نظر داشته باشید که تالار گفتمان دیالوگ از کمی پیشتر طراحی و از خدمات ما محسوب میشود که بیشک برای درج مطالب شما بستر کاملتری را فراهم آورده است،
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
در هنگام درج بخش اطلاعات دقت لازم را به خرج دهید زیرا در صورت چاپ اثر شما داشتن این اطلاعات ضروری است
بخش ارتباط، راههایی است که میتوانید با درج آن مخاطبین خود را با آثار و شخصیت خود بیشتر آشنا کنید، فرای عناوینی که در این بخش برای شما در نظر گرفته شده است میتوانید در بخش توضیحات شبکهی اجتماعی دیگری که در آن عضو هستید را نیز معرفی کنید.
شما میتوانید آثار خود را با حداکثر حجم (20mb) و تعداد 10 فایل با فرمتهایی از قبیل (png, jpg,avi,pdf,mp4…) برای ما ارسال کنید،
در صورت تمایل شما به چاپ و قبولی اثر شما از سوی ما، نام انتخابی شامل عناوینی است که در مرحلهی ابتدایی فرم پر کردهاید، با انتخاب یکی از عناوین نام شما در هنگام نشر در کنار اثرتان درج خواهد شد.
پیش از انجام هر کاری پیشنهاد ما به شما مطالعهی قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای این کار از لینکهای زیر اقدام کنید.
گزارش شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال گزارش دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
پیام شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال پیام دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
فرم شما با موفقیت ثبت شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال فرم دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.