در دسترس نبودن لینک
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
عنوان : پادکست به نام جان
ویژه برنامه : شناخت اسلام
قسمت سیدوم : اسلام دیروز امروز فردا
برنامهساز : نیما شهسواری
زمان : 38:01
با صدای : نیما شهسواری
شناخت اسلام
در این ویژه برنامه به مفاهیم اسلامی در تمامی ابعاد نزدیک خواهیم شد و در هر قسمت سعی شده تا یکی از مبانی اسلامی را مورد نقد و بررسی قرار دهیم
باشد تا بیشتر پیرامون باوری که آن را به ارث برده بدانیم و اگر قرار بر باور است با آگاهی بدان معترف باشیم
در این ویژه برنامه سعی شده تا عناوین بیشمار باور اسلامی به چالش کشیده شود و حقایق مگو این دین بیان شود
قسمت سی و دوم از اسلام دیروز امروز و فردا میگوید
هر روز تکرار همان روز پیشین است
در گذر زمان هیچ بر آن توان افزودن نیست که خاتم نبیان آمده تا آخرت فرمان براند
برنامهی به نام جان قصد دارد تا درباب مباحث مهم باورها و دغدغههای دنیایمان به زبان ساده و بداهه سخن بگوید
این بخش از متن پادکست توسط هوش مصنوعی استخراج شده است. ممکن است شامل اشتباهاتی باشد یا به طور کامل با محتوای اصلی مطابقت نداشته باشد. هدف از این کار، بهبود دسترسی مخاطبین به محتوای پادکست و فراهم کردن امکان مطالعه و مرور سریعتر مطالب است
ما تصمیم گرفتهایم متن پادکستهای خود را منتشر کنیم تا دسترسی به محتوای آنها برای همه مخاطبان آسانتر شود. این اقدام به ویژه برای افرادی که ترجیح میدهند مطالب را به صورت متنی مطالعه کنند یا نیاز به مرور سریعتر دارند، مفید خواهد بود
این متن توسط هوش مصنوعی Speechmatics استخراج شده است. Speechmatics یکی از پیشرفتهترین فناوریهای تبدیل گفتار به متن است که با استفاده از الگوریتمهای پیچیده و یادگیری عمیق، صدا را به متن تبدیل میکند. این ابزار قادر است با دقت بالا و در زمان واقعی، گفتار را به متن تبدیل کند و از بیش از ۵۰ زبان مختلف پشتیبانی میکند
خب دوستان در این قسمت مشخص ما قرار هست یک تصویری بدیم از اون اسلامی که در دیروز اتفاق افتاد.
اسلامی که امروز وجود داره و اسلامی که شاید در فردا شکل بگیره و بیشتر در باب این تصاویر با هم صحبت بکنیم.
در ابتدای امر بهتر هست که ما یک تصویر مشخصی نسبت به این اسلام افراطی و اسلام اصلاح طلب داشته باشیم.
اینکه از دیروز و امروز ما مواجه هستیم با یک همچین تصویری که مدام به خصوص در امروز جهان ما در برابرمان نقش گرفته و مدام هم ازش می شنویم.
یعنی یک اسلام دگمی است که به شدت خشک و رادیکال داره رفتار می کنه.
به خصوص این معانی در این جهان امروزی ما بیشتر باهاش مواجه میشیم.
اون اسلام افراطی و دگمی است که برای ما تصویر میشه که رفتارهای دهشتناکی رو از خودش نشون میده و در کنار اون یک اسلام اصلاح طلبی رو هم می بینیم که سعی داره حالا یک تصویر تلطیف شده ای از این اسلام با ما در میون بذاره و چهره متفاوت تری از این اسلام رو با ما در میون بذاره.
اینها در این جهان امروزی ما بیشتر و بیشتر داره.
این معانی با ما در میان گذاشته میشه اما خب قاعدتا یک ریشه هایی داره.
یعنی از همون ابتدا هم یک تصویری وجود داشته.
ما می خواییم با توجه به این نگاهی که وجود داره دارد.
یک تعریف و تصویری نسبت به این اسامی که در گذشته وجود داشت امروز وجود دارد و در آینده هم وجود خواهد داشت.
با هم داشته باشیم.
خب ابتدا بر می گردیم به آن تعریفی که از اسلام و آن تصویری که از اسلام در گذشته وجود داشته و به نوعی ما به عنوان صدر اسلام می شناسیم و آن شروع اسلام است.
در باب تاریخ جزئی صحبت کردیم.
حالا شاید در برنامه های آتی، در برنامه ای فارغ از این برنامه شناخت اسلام در باب تاریخش بیشتر و بیشتر صحبت بکنیم یا در باب مصادیق تاریخی که اتفاق افتاد.
اما تا همین جا ما یک تصویر مشخصی را داریم نسبت به این اسلام.
اینکه یک پیامبری ادعای پیامبری می کند، اینکه پیشتر از اینکه پیامبر بشود یک ارتباطی داشته با انسان های مختلفی که حالا ادیان مختلفی داشته اند.
اینکه تحت تاثیر از این ها و یا فارغ از این ها یک نگاه متفاوتی داشت نسبت به اینکه بخواهد اصلا جهان را تغییر بدهد، اصلاحی در جهان به وجود بیاورد و با توجه به تمام این تعاریف و تفاسیر به یک مرحله ای می رسد که حالا یک.
فرشته ی خدا به عنوان جبرئیل می آید و با او کلام خدا را مطرح میکند و او میشود پیامبر خدا پیام آور خدا و اصولا ما با این معنی پیام آور و پیامبر بیشتر از همه در اسلام مواجه می شویم و اصولا این معنی بیشتر در اسلام هم قدرتمند شده و تعبیر شده.
اصلا وجود قرآن بزرگترین معجزه ی پیامبر هم در همین راستاست که حالا با خدا صحبت کرده و پیام آور خدا بوده و کلام خدا را به عرصه ظهور گذاشته.
این که صحبت کردیم، این که از مکه شروع کرد، از آن نقطه ابتدایی که حالا در خفا داشت این رسالت خودش را در میان می گذاشت و تعداد کوچکی که از نزدیکان و دوستان و خویشانش بودند دورش را گرفتند و در نهایت به آن رسالت و تبلیغی رسید که قرار بود با همه این را مطرح کند.
مشکلاتی که برایش پیش آمد و در نهایت باعث شد که به همراه جمعی از مسلمین مهاجرت بکند و آن تاریخ هجری را پدید بیاره که اونها به مدینه بروند و قدرت به دست بگیرند.
اینکه حالا از نگاه اقتصادی چه راهی رو به پیش برد.
این که چگونه از طریق غزوه کردن و راهزنی تونست ثروتی رو به دست بیاره و ارتشی رو پدید بیاره، قدرت رو بیشتر بکنه.
آیات تغییر کرد، نگاه خدا تغییر کرد، کلام خدا تغییر کرد.
از مکی بودن آیات که قرار بود به نوعی مهربانانه تر مردم رو دعوت بکنه، از نقطه ضعف صحبت بکنه، یهو تبدیل شد به یک نقطه قدرتی که حالا قرار داره که فرمان به جهاد بده.
فرمان به قتل عام به کافران و مشرکین بده و اصولا این تصویرگری ها اتفاق افتاد در اسلام و ما مواجه شدیم باهاش و در نهایت به یک اسلام قدرتمند خونخواری که حالا قرار است جهان رو به زیر سلطه خودش در بیاره.
با توجه به اون نگاه های مشخصی که ما ازش می شناسیم، اون تعریف مشخصی که بارها در این برنامه ی ویژه برنامه ی شناخت اسلام در باب وحدانیت خدا، نگاهی که به این قدرت یکتا دارند.
این قداستی که تصویر میشه و تعبیر میشه و قدرتمند میشه این کوچک شمردن دیگران.
این رفتاری که قرار هست در ارتباط با کفار و مشرکین انجام بدن و این سلسله مراتبی که شکل میگیره و در نهایت اسلام رو تبدیل به یک قدرتی میکنه برای نابود کردن دیگران، برای حق پنداشتن خود و نا حق دونستن دیگران و در این راه هم پیش میره و بسیارانی رو هم قلع و قمع میکنه.
حالا این نگاه اسلامی که اسلام افراطی و دگم نیست که ما از تاریخش باخبر هستیم و میدونیم که چه اتفاقاتی افتاده، می دونیم که در قبال مثلا اقوام یهود محمد در طول زیست چه رفتارهایی رو کرده.
میتونیم میدونیم که چه جنگ هایی رو بین مسلمانان و مشرکین و کافران اتفاق افتاده و چه خشونت هایی اتفاق افتاده.
در باب برده داری و کنیز داری صحبت کردیم در باب اون نگاه ها و اون فرهنگ و ارزش هایی که ساخته شده هم صحبت کردیم و گفتیم که چگونه این فرهنگ ها رو به پیش برده ایم، برده داری را به پیش برد.
چگونه حقوق زنان را زیر پا گذاشت؟
چگونه خیانت را تبدیل به یک ارزش همگانی کرد؟
و در باب این معانی بسیار بسیار صحبت کرد.
اما وقتی بخواهیم نگاه بکنیم نسبت به این اصلاحات در دل اسلام، قاعدتا موضوع به زمان محمد بر نمی گردد که پایه گذار این دین بوده و این نگاه دگم و نگاه رادیکال را شکل داده.
نقطه اول و ابتدا این است که جواب این پرسش در خود اسلام داده شده.
حالا ما در این به نوعی قسمت های آتی که در همین برنامه شناخت اسلام هم وجود دارد، به یک قسمت مشخصی خواهیم رسید که پیرامون این موضوع مشخص و بزرگترین خط اسلام هم صحبت خواهیم کرد.
اینکه خاتم الرسول بودن را درباره اش صحبت کرده، اینکه جواب کامل را در باب اصلاحات داده.
اینکه یک اصولی که به وجود آمده غیر قابل تغییر است برای تمام تاریخ است.
برای تمام ادوار است اما باز هم حالا سعی می میکنند یک نوع نگاه اصلاح طلبانه ای را پیرامونش صحبت بکنند که این هم برنمی گردد به دوران زیست محمد که بدتر از آن بوده خیلی بدتر از آن.
حالا شاید بشود ریشه هایش را در همین نگاه های متفاوتی که بین مثلا خلفا وجود داشته، کسی که رادیکال تر از دیگران بود، تر بوده یا دگم تر بوده، رفتارهای رادیکال تری را انجام داده و این تفاوت ها را مثلا قائل بشویم.
اما اگر به زیستن اینها نزدیک شوید، همه و همه از یک معنای مشخص و معنای اسلامی پیروی میکردند.
یعنی اگر مثلا نمونه شما در قبال حمله نکردن به دیگر کشور ها بوده، در قبال علی ابن ابیطالب به واسطه ای نبوده که دور بوده از باورش و یا به این موضوع باور و اعتقادی نداشته، به واسطه این بوده که جنگ های داخلی دست او را بسته و نتوانسته همچین قدرتی داشته باشد که به کشور های دیگر حمله کند و این راه را به پیش ببرد.
اما در دوران امر به واسطه این که این قدرت در اختیارش بوده، این آرامش درون ممالک اسلامی وجود داشته به راحتی تونسته این کار رو بکنه.
اگر به عنوان مثال ابوبکر در برابر مسلمانانی که از دین برگشتند و به عنوان مرتدان بودند شمشیر می کشد و اینها را زیر تیغ میبرد و بدترین رفتارها را برایش انجام میدهد، این نیست که مثلا دیگر خلفا و یا دیگر پادشاهان و دیگرانی که در نگاههای اسلامی وجود داشتند، اگر به یک همچین مقوله ای میرسیدند این رفتار را نمیکردند بلکه به این دلیل هست که با یک همچین موضوعی روبهرو نشدند و اصولا اصول بنیادین اسلامی همواره یکتا و یکسان هست.
اوامر داده شده فرمان رسیده و راه را مشخص کرده و شما نمیتوانید این راه را عوض کنید.
اگر رفتارهای متفاوتی را میبینید به دلیل شرایط متفاوتی بوده که اتفاق افتاده.
اما وقتی بخواهیم در ارتباط با این انعطاف و این تلطیف اسلامی صحبت کنیم باید یک مقداری تاریخ را به جلوتر ببریم.
برسیم به آن بخشی که به عنوان مثال در ایران خودمان شکل میگیرد و کم کم سعی شده که این فرهنگ ایرانی هم به نوعی ادغام بشه با این نگاه دگم اسلامی و ما مواجه هستیم با این موضوعات در یک ویژهبرنامه مجزا.
من سعی میکنم در باب ایران و اسلام هم صحبت بکنم.
حتما در باب این موضوع صحبت میکنیم که تا چه اندازه ایرانیها اعتقادات و آیین و فرهنگ و نوع زیست خودشون رو در اسلام آوردن و چقدر تاثیر گذاشتن هم میشه صحبت کرد و قاعدتا هم در یک برنامه مجزا هم صحبت میکنیم.
اما وقتی میخواهیم برسیم به این تصویرگری که نسبت به اسلام داریم، میتونیم به این بخش هم برسیم که قرار هست یک مقداری تلطیف بشه اما باز هم اصول غیر قابل عدول هست.
اصول یکتا و یکسان هست چرا که این دین در باب خیلی از موضوعات رک و صریح صحبت کرده، ارزشها رو مشخص کرده.
شاید شما در دل این ارزشها بارها تمایزاتی رو ببینید.
شاید برداشتهای مختلفی رو ببینید.
همانگونه که دربارش صحبت کردیم.
در اون قسمتی که در باب برداشت های مختلف اسلامی هم صحبت کردیم اشاره کردیم اما این اصول غیر قابل عدول هست.
یعنی شما این اصول رو در برابر دارید همه به آن معترف و معتقد هستند.
تغییری رو نمی تونن درش به وجود بیارن و تغییر بنیادی رو نمی تونن به وجود بیارن.
و اصولا اصلاحات در باب فروع هست و ما در باب اصول نمی تونیم تغییری رو به وجود بیاریم.
گفتیم با توجه به این اصلی که به وجود اومده شاید نگاهی رادیکال تر از حتی نگاه وجودی هم اتفاق بیفته.
مثلا در یک قسمتی که پیرامون امر به معروف و نهی از منکر هم صحبت کردیم به این اشاره کردیم این که شما در قبال در مثلا موضوع همین امر به معروف و نهی از منکر شما مواجه میشید با این نگاهی که حالا حتی حاضر است رفتاری که با کافران و مشرکین انجام شده رو با خود مومنین انجام بده چرا که خیلی سادست.
می تونه این آدمی که جزو مومنین به حساب اومده رو با یک اجتهاد ساده به عنوان کافر بشناسه و همون رفتار رو بتونه در قبالش انجام بده و ما در این اصول می بینیم که یکتا و برابر هستن گاها میتونن رادیکال تر رفتار کنن و گاها هم میتونن در همون وادی و در همون خط مشخص شده.
حالا یک مقداری سبک تر و تلطیف تر رفتارشان را به پیش ببرند.
اما در مجموع نگاه ها یکسان و برابر هست.
در اصول همتا و برابر هستند.
حالا آن قسمتی از هنر که وارد اسلام شده سعی کرده یک چهره ی اون چهره ی زمخت رو کمی تلطیف تر بکنه.
کمی از اون خشونت ذاتی اسلام کم تر بکند.
در دل هنر این اتفاق می افتد.
در بین ایرانیان این اتفاق می افتد و سعی میکنند این نگاه اسلامی نگاه خشک و دگم اسلامی را کمی تلطیف کند.
اما گفتم اصول غیر قابل عدول هست و تغییری درش بوجود نمی آید و فقط و فقط مثل این هست که شما یک دیو چند سر بد صورتی را بخواهید آرایش بکنی، پیرایش بکنی تا یک چهره ی قابل قبول تری بهش بدی اما به محض یک تکان خوردن، به محض یک اتفاق طبیعی، به محض اینکه مثلا باران ببارد شما مواجه میشوید با آن تصویر کریه حقیقی، آن دیو چند سر.
و شما وقتی به مسائل اسلامی و در باب این اصلاحات هم روبرو میشوید قاعدتا با همین موضوع روبرو میشوید.
حالا من در باب این اصلاحات هم برنامه ی مجزایی را در همین سری برنامه ی شناخت اسلام خواهم داشت که در آن بیشتر و بیشتر در باب این اصلاح و اصلاح طلبی های اسلامی هم صحبت خواهم کرد.
اما در این قسمت مشخص میخواستیم یک تصویر مشخصی را نسبت به اسلام داشته باشیم که حالا این موضوعات هم در کنارش معنا میگرفت.
پس ما یک تصویر مشخص و مبرهنی را داریم نسبت به اسلام در گذشته از همان تاریخ صدر اسلام که تاریخ مدون نیست میشه بهش رجوع کرد و خط به خط اون رو مورد مطالعه قرار داد تا بهتر و بیشتر این جوامع اسلامی نگاه اسلامی رو شناخت که تا همین امروز هم ادامه پیدا کرده.
ریشه ها اصلاح طلبی رو هم میشه در کجا پیدا کرد؟
اما حقیقت و حقانیت در همین نگاه خشک و دگم اسلامی وجود داشت و از همان ابتدا از زمانی که در باب محمد صحبت کردیم، از بعد از آن خلفای راشدین رفتاری که به عنوان مثال ابوبکر یاد می کند با مرتد ها، کسانی که از دین برگشتند و حاضر نبودند باج و خراج بدهند، حاضر نبودند که زکات بدهند، مالیات بدهند و از دین برگشتند و بدترین رفتار ها باهاشون انجام شد.
از رفتاری که عمر در طول حیات خودش کرد اینکه چگونه کشور های دیگه رو پایمال کرد، حقوقشون رو زیر پا گذاشت، بدترین خشونت ها رو باهاشون انجام داد، اینها رو به زور و تحمیل باورمند به دین خود کرد و اینگونه در وحشی گری و وحشی خویی هزاران هزار زن و کودک را به عنوان برده و کنیز در کشور فروختند و چه تاراج ها و غنیمت هایی رو از این کشور ها به دست آوردند و چه رفتارهای دهشت انگیزی رو در این جنگ ها به پیش بردند.
در دورانی که عثمان به قدرت رسید، چگونه این جنگ و این تضاد فکری در بین خود مسلمانان شکل گرفت و حالا به جان هم افتاده اند و ریشه داده اند تا در زمان علی جنگ های مسلمان کشی و برادر کشی اتفاق بیفتد و شما مواجه می شوید با این چهره ی لخت دوران اسلامی که وحشتناک حتی به دل خود افتادن این خشونت در نهایت خود را گرفت دامن خود را گرفت.
همان طور که ما وقتی داریم در باب اعدام صحبت میکنیم، وقتی در باب مبحثی مثل آزادی صحبت می کنیم و می گوییم اگر آزار دادن را شما یک اصل و بنیانی بدانید و برای آزادی قانونی و قاعده ای مثل آزار ندادن را تصویر نکنید، این آزار در نهایت به خودتان برمیگردد.
اگر به اعدام باور داشته باشید، اگر به این خشونت لجام گسیخته باور داشته باشید، در نهایت خودتان هم قربانی این خشونت خواهید شد و این آزادی معنا گر نخواهد بود مگر این که آدم به این آزار نرساندن به دیگران، به همه جان ها باور پیدا بکند و شما مواجه میشوید با این نگاه لخت و عور اسلامی که در نهایت این خشونت را به خود دید.
در خود دید و مواجه شدیم با این جنگ های بیشمار این فرقه فرقه شدن و شاخه شاخه شدن اسلام و اینکه چگونه همدیگر را لت و پار کردند و خونین بر جای گذاشتند و این خشونت را به پیش بردند.
پیش تر بریم به دوران امویان برسیم.
آن رفتارهای وحشیانه ای که باز هم در دل همین برادر کشی و اسلام کشی اتفاق افتاد مثلا به کربلا برسیم.
حادثه ای که برای حسین بن علی اتفاق می افتد.
این جنگ های وحشیانه و این رفتارهای دهشت انگیز.
بعد از آن به انتقام برمی آید.
مختاری را داری که به وحشیانه ترین شکل حالا آمده که انتقام بگیرد و آن ها را بکشد و این چرخه ی جنون آمیز را به پیش ببرد و شما مواجه میشوید با یک تاریخ دهشتناکی که پر از خشونت و وحشیگری هست و این دواری که من بارها و بارها در آثارم در کتاب هایم در همین برنامه هایی به نام جان درباره اش صحبت کردم و گفتم که این انتقام تا چه اندازه ریشه دار است، تا چه اندازه دنبال شونده هست، تا چه اندازه سیکل بیماری می سازد که نهایتی ندارد و مدام همه و همه را در خود میگیرد. میگیرد.
یک نقطه بارزش همین نگاه به تاریخ اسلام است که شما مواجه می شوید چگونه از ابتدا شروع می کنند به قتل و کشتار؟
به این قصاص؟
به این نظام خونین بار و در همین نظام خونین بار هم به پیش می روند.
مدام در پی نابود کردن هم هستند.
مدام در پی انتقام از هم هستند و این چرخه ی انتقام وقتی به وجود می آید در نهایت همه رو قرار است که از بین ببرد.
همان مثال مشخص و مبرهن و بزرگی که وجود دارد که اگر قرار باشد در ازای کور کردن چشمی چشم دیگری را کور کرد با جهان کور ها شما روبه رو می شوید.
اگر قرار باشد در ازای زشتی، زشتی کنی، جهان زشتی را پدید خواهید آورد و شما مواجه می شوید با این نگاه بیمارگونه ای که مدام در پی خود هست. پیش برید.
تاریخ رو جلو برید.
هر چه قدر ورق بزنید باز هم به این وحشی خویی ها بیشتر و بیشتر نزدیک می شوی.
در دوران عباسیان به همین شکل وقتی می رسید مواجه می شوید با مثلا عثمانیان که حالا یک قدرت و نماد قدرتی از اسلام هستند که حالا حمله می کنند تا اروپا را هم لگدمال بکنند.
جنگ های بی شمار.
جنگ های صلیبی.
جنگ هایی که بین مسلمون ها اتفاق می افته.
این کشورگشایی ها.
این خون و خون بازی ها و این نگاه بیمار آلودی که مدام در پی خشونت است.
به صفویان برسی جنگ هایی که بین شیعه و سنی اتفاق می افتد.
این پاکسازی ایرانیان از نگاه اهل تسنن که چگونه تار و مار کردن کسانی که باورمند به خود اسلام بودند و باز هم برادرکشی و انتقام طلبی و این خون بازی ها در خود اسلام هم اتفاق افتاد.
جنگ هایی که بین عثمانیان و همین صفویان اتفاق افتاد و اصولا این جنگ و خون خواری تا در نهایت کشورهای عقب مانده و در خود مانده رو پدید آورد که ما مواجه شدیم با جهان مدرنی که حالا پیشرفت کرده به واسطه اینکه این نگاه آلوده به دین رو کنار گذاشته و در برابرش جهان اسلامی است که به شدت در خود مانده است، به شدت عقب مانده است.
به شدت در برابر جهان پیرامون خود هیچ چیزی برای ارائه و عرضه نداره و ما مواجه میشیم با این جوامع اسلامی که امروز هم در جهان وجود دارند.
اما پیش تر از آن در دورانی که حالا اروپا در پی رنسانس داشت پیشرفت می کرد، مدام داشت به جلو می رفت.
مواجه می شویم با کشورهای اسلامی که در خود ماندند و در بدترین شرایط هستند.
از نظر فرهنگی، از نظر اقتصادی و از نظر اجتماعی.
نمونه اش خود ایران خودمان.
وقتی به دوران قاجار نگاه می کنیم، پیش تر از این که حالا مردم بخواهند به یک کنش اجتماعی برسند و مشروطه را رقم بزنند و از این خواب هزاران ساله به نوعی بیدار شوند، از این سکون و سکوت به سوی مثلا آزادی حرکت کنند.
شما مواجه می شوید با یک کشور درمانده، با یک نگاه عقب مانده که حالا یک کشور عقب مانده را هم پدید آورد.
از تمامی مواهب جهان، از نعمات جهان دور مانده چرا که هزاران معنی بی معنا را برایش تصویر کرده اند.
ما در باب خرافات اسلامی صحبت کردیم.
این ناجی ای که قرار بود بیاید و این ها را نجات بدهد، قرار نبود که خود حرکتی بکنند تا به یک جایی برسند.
قرار بود در انتظار یک ناجی تمام زیست خودشان را از بین ببرند.
قرار بود با دعا به جهان برسند.
قرار بود بی تلاش جهان را برای خود بکنند.
قرار بود که با اتکا به یک قدرت در آسمان ها همه چیز را برای خود بکنند.
و شما مواجه می شوید با این.
کشورهای مختلفی که در سرتاسر جهان وجود داشتند و در این اعماق افکار خشونت بار و ایستا غرق شدند و درمانده در این منجلاب گیر کردند.
حالا ما می رسیم به جهان امروز خودمان.
بعد از این که این اتفاقات افتاد و این درخودماندگی وجود داشت، حالا مواجه می شویم با نگرش هایی که قرار است در دل این اسلامی ها شکل بگیرد تا حرکات تازه ای را انجام بدهند تا به نوعی از آن پوسته ای که در آن قرار گرفتند در بیایند.
حالا مواجه می شویم با مثلا اتفاقاتی که مثلا در همین ایران خودمان افتاد که در نهایت یک انقلاب اسلامی را رقم زد که در منطقه هم به همین شکل پیش رفت.
یعنی اعتقادات اسلامی به نوعی از آن غار ها بیرون آمد تا دوباره شکل بگیره و شکل گیریش رو حالا امروز در جهان خودمون ببینیم.
دوباره همون تاریخ صدر اسلام هست که داره تکرار میشه بدون هیچ تفاوت و تمایزی.
دوباره همون نگاه دگم و مریض و آلوده هست که داره اتفاق می افته.
ابتدا میاد در برابر کفار قرار میگیره، در برابر مشرکین قرار میگیره و دوباره همون راهزنی ها.
دوباره همون غنایم گیری.
دوباره همون نگاه های آلوده.
همون جهاد طلبی.
همون خشونت طلبی.
همون اتفاقات هست که دوباره داره اتفاق می افته.
در برابر کفار وجود دارند.
مشرکین وجود دارند.
حالا باید اونها رو قلع و قم کرد.
باید اونها رو از بین برد.
حالا باید در این دیوانگی و جنون به پیش رفت.
باید از اونها غنیمت گرفت.
باید دست به دامان راهزنی شد تا از اونها ثروت اندوخت.
همون نگاه ابتدایی و صدر اسلامی.
چرا که این برگرفته از همین اعتقاد مشخص هست.
همون نگاه هست که به شما داره این راه رو به پیش میبره.
همون همان ساختن جهان پر برده.
همون جهانی که غرق در این نظام برده سالاری شده.
غرق در نگاه.
شده که یک خدایی در آسمان ها بشینه و همه چیز رو در اختیار بگیره و بردگان بیشماری داشته باشه.
نظام نظامیش که بر پایه فرمانده و فرمانبردار شکل گرفته، بر پایه حاکم و محکوم شکل گرفته بر پایه خدا و بنده ارباب و برده شکل گرفته و شما اربابان بیشمار رو دارید که حالا حکومت ها رو به دست گرفتند و وحشیانه ترین رفتار ها رو میکنند.
فرا اینکه میرسند به اینکه باید کفار و مشرکین رو از بین ببرند و بدترین خشونت ها رو با اونها انجام بدن.
دوباره به همون سیکل بیمار انتقام میرسیم.
دوباره به همون نگاه های دگمی میرسیم که در همان ابتدای اسلام هم دربارش صحبت کردیم.
همون اتفاقاتی که در زمان علی افتاد دوباره داره می افته.
دوباره شیعه و سنی به جون هم افتادن.
دوباره قرار هست که همدیگه رو قلع و قمع بکنن.
دوباره قرار هست که این سیکل بیمار و انتقام رو به پیش ببرن.
برای مدتی شیعیان اهل سنت رو بکشن اهل سنت شیعیان رو بکشند.
و در نهایت در این کشتار و در این خون غرق بشن که خون رو پدید آوردند.
فارغ از این مواجه میشیم با گروه های تکفیری که حالا قدرتمند در این جهان شکل گرفتند و سر برون آوردند چرا که باور دارند از اون اصول برخی از این ها دارن دور و دورتر میشن.
دوباره ریشه های فکری ما رو به اینجایی میرسونه که یک اسلام افراطی و دگم رو میبینیم که نزدیک تر از همه چیز به همون دوران صدر اسلام هست.
نزدیک تر از هر باوری به باور های محمد هست.
شما مواجه میشید با همون نگاه.
اگر حمله میکنند، اگر کشور ها رو میگیرن همون نگاهی هست که از ابتدا گفته شده.
اگر کفار رو سر میبرند و مشرکین رو از میان بر میدارند همون نگاهی هست که محمد دربارش صحبت کرده.
همون آیات قرآنی است که در باب کشتن کافران به خواری گفته شده دربارش صحبت شده.
همون نگاه دگمی است که حالا تصویر شده و در برابر شماست.
حالا شما مواجه میشید با داعشیان که به راحتی و سادگی کافران رو از میان برمیدارند برمیدارند، مشرکین را میکشند، اموال اینها را تصاحب میکنند، زنان اینها را به عنوان کنیز میفروشند.
اینها همان معانی اسلامی است که در ابتدا گفته شده در تاریخ صدر اسلام اتفاق افتاده و اینها دوباره دارند تکرارش میکنند.
اگر در برابر اسلام اصلاح طلبی وجود دارد، نمیتواند اصول را از بین ببرد.
در اصول همواره همداستان اینها باید باشد.
اگر اینها برداشت متفاوتی داشتند، او نمیتواند برداشتی را القا کند که این اصل را از بین ببرد و اصولا این اصول مواجه نمیشود هیچ وقت با هیچ اصولی.
چرا که نمیشود این را از بین برد.
باید به آن پایبند بود.
این باوری است که اصلا شکل گرفته.
یعنی اصولا مثل همان نگاه اصلاح طلبان به جمهوری اسلامی است.
یعنی ما درباره اش صحبت کردیم در یک برنامه مجزایی.
وقتی شما دارید در باب اصلاح طلبان صحبت میکنید، اصلاح طلبان بدون جمهوری اسلامی اصلا معنایی ندارند.
اصلا نمیشه در موردشون صحبت کرد.
اصلا شخصیتی مجزا از جمهوری اسلامی ندارند.
هر چه دارند و ندارند در جمهوری اسلامی است.
وجود جمهوری اسلامی باعث شده که اصلاح طلبی شکل بگیرد و اصلاح طلبی وجود داشته باشد و هر چه شخصیت و حقیقتش وجود دارد از همین جمهوری اسلامی نشأت گرفته و به نوعی به موازات او مترادف با او در برابر اصلاح طلبانی که در باب اسلام صحبت میکنند.
بی اسلام آنها موجودیتی ندارند، هر چه دارند به واسطه کرم وجود اسلام است.
حالا چجوری میشه اصول اسلامی رو زیر پا بذارن؟
اصولی که باعث پیدایش این دین شده یعنی شما وقتی با یکتاپرستی روبرو میشید، وقتی با باور به این وحدانیت و قدرت خدا کوچک انگاشتن دیگران روبرو میشید که تمام این فروع برگرفته از همون اصل مشخص است.
شما اگر بخواهید این اصل رو زیر پا بزارید اسلام رو زیر پا گذاشتید، اسلام رو از میان برداشتید و شما بدون اسلام معنایی نداره و این هستش که این اصلاح طلبی بی معناست.
در برابر اسلام معنا و مفهومی نمیتونه داشته باشه.
حالا در قسمت مجزا بیشتر در باب این صحبت میکنیم اما وقتی به جهان امروزمون هم نگاه می کنیم این درگیری ها رو می بینیم.
گاها اگر رفتارهای متفاوت و متناقضی از حکومت های مختلف می بینید به واسطه ی نگاه اسلامی اون ها نیست.
به واسطه شرایطی است که اتفاق افتاده.
مثال هم درباره اش من زدم تو برنامه های دیگه هم زدم.
اگر می بینید امروز در جمهوری اسلامی سنگسار انجام نمیدن به واسطه این نیست که اعتقاد داشته باشند سنگسار اشتباه است.
به واسطه این نیست که اعتقاد داشته باشن سنگسار قانونی دور از اسلام است، به واسطه فشارهایی که داره دنیا به این ها میاره.
فشارهایی هست که جامعه ایران داره به این ها میاره.
فشارهایی که این ها درش قرار می گیرند باعث میشه که از این نگاه های خودشون ذره ای عدول بکنن.
اما اصول اسلامی سر جای خودش هست و غیر قابل کتمان هست و شما مواجه میشید با جهان امروزی که هم خود و دیگران رو داره به نابودی میکشونه.
این نگاه اسلامی هم داره در برابر همه جهان ایستادگی می کنه تا همه رو از بین ببره.
یعنی شما مواجه میشید با نگاهی که مثلا داعشیان و همین جمهوری اسلامی و طالبان و دیگران دارند برای نابود کردن کل جهان و بعد فرای آن به واسطه آن نگاه انتقام گیرانه و نگاه کینه ورزانه ای که در وجودشان هست، در برابر خود هم صف آرایی میکنند.
یعنی شما مواجه میشوید با این جنگ های بی سر و سامانی که بین شیعیان و سنیان اتفاق می افتد.
حتی بین خود شیعیان بین خود سنی ها اتفاق می افتد و مواجه می شوید با این نگاه خشونت باری که در نهایت فقط و فقط خشونت را به بار می آورد.
اما در باب امروز جهان هم بسیار همه می دانیم و میشه بازهم درباره اش صحبت کرد.
اما در نهایت ما باید به یک برآیندی پیرامون آینده اسلام برسیم.
اینکه حالا در آینده قرار است که اسلام به چه شکلی به پیش برود قاعدتا چند نوع نگاه رو میشه در باب این در نظر گرفت.
این که وقتی بخواهیم در باب آینده اسلام صحبت بکنیم می تونیم چند فرضیه رو در نظر بگیریم.
فرای اعتقادات و باورهایی که خودمون داریم و بخواییم در آتی دربارش صحبت بکنیم در باب همین جهان امروز خودمون صحبت میکنیم و میتونیم به نوعی چند نظر رو در پیش رو داشته باشیم.
یکیش قاعدتا این هست که این نگاه اسلامی در پی نابودی جهان باشد و در نهایت جهان را نابود کند.
یعنی شما اگر نگاه کنید این فرمان جهان به دست این مسلمانها قرار بگیرد و به دست این مسلمانهای افراطی قرار بگیرد، به دست خود جمهوری اسلامی قرار بگیرد.
قاعدتا قرار هست که مثلا اسراییل را از صفحه روزگار محو بکنند.
قرار هست که به پشتوانه آن آمریکا را از میان بردارد.
قرار هست که با بمباران مثلا هسته ای تمام این کشورها را از بین ببرد.
تمام کشورهایی که مخالف هم در برابر او هستند حالا از انگلستان و فرانسه و جوامع غربی در نظر بگیرید که همه و همه محکوم به مرگ و نابودی هستند.
چرا که این نگاه اسلامی قاعدتا همین نگاه را داشت.
یعنی از همان ابتدا وقتی شما نگاه میکنید به رفتاری که قرار بوده مسلمانها در قبال کفار و مشرکین انجام بدهند، امروز هم همان رفتار را دنبال میکنند.
امروز هم از نگاه آنها این یهودیان و مسیحیان این کشورهای غربی همان کافران و مشرکین هستند.
همه اینها باید نابود شوند.
حالا دیگرانی که در جهان وجود دارند مثل جهان گذشته است.
یا قرار است که اینها برده و بنده اینها باشند؟
یا قرار است که دین اینها را قبول بکنند و افسار خود را به دست آنها بدهند؟
یا قرار است که باج گذار و بنده و برده آنها باشند؟
یا قرار است که جان خود را از دست بدهند.
شما در نظر بگیرید که این نگاه های اسلامی اگر قرار باشد قدرت را به دست بگیرد و قدرتش پیش برود، قرار است که جهان را به نابودی بکشاند.
این یک فرضیه ای است که میشه دربارش صحبت کرد که آینده اسلام شاید به قدرت رسیدنش باشه برای نابود کردن کل جهان هستی همه رو از بین بردن و در نهایت خود رو از بین بردن.
همون طور که می بینید در جهان چگونه شکل میگیره این انتقام خواهی، این خون پرستی، این خون طلبی و این خشونت خواهی در نهایت به خود باز میگرده.
نمونه های بیشمار داره.
ما حتی امروز که در باب اسلام صحبت کردیم رسیدیم به اینکه چگونه اسلام از همان ابتدا شروع کرد.
وقتی شما به تاریخ اسلام نگاه می کنید، رفتاری که مثلا بین علی اتفاق می افتد از همان ابتدای امر با عثمان اتفاق می افتد.
این چگونه این کینه و خشونت طلبی ادامه پیدا می کند تا در نهایت به صحرای کربلا می رسد؟
یعنی این ها همه به هم وصلند.
این کینه ورزی، این خشونت ها در نهایت قرار است که همه و همه وارد این وادی خونبار بشوند.
قرار است که در نهایت مختاری باشد که باز همه را از بین ببرد.
قرار است باز فردای آن روز کسی باشد که آن انتقام را بگیرد و این خون پرستی و خونخواهی در نهایت همه را وارد این وادی خونین خواهد کرد.
و در نهایت تصویری که ما می توانیم داشته باشیم نسبت به آینده ای که قدرت در اختیار اسلام باشد، نابودی همه جهان از جمله خود اسلام و خود مسلمان ها هست.
یعنی یک تصویر وحشت فراوان.
شما می توانید مواجه بشوید با این نگاهی که شاید روزی به یک حدی از رادیکال بودن برسد که قرار باشد اصلا این نگاه اسلامی را از بین ببرد، با جنگ و با خونخواهی و خون پرستی و وحشی گری.
همان نگاه اسلامی حالا تبدیل شود به یک قدرتی که در جهان حاکم بشود.
همان نگاه های وحشیانه ای که آمریکایی ها انجام دادند.
همان نگاه وحشیانه ای که در قبال افغانستان اعمال کردند، در قبال عراق اعمال کردند.
خب قاعدتا این هم یک نگاه وحشیانه ای باشد که برگرفته از همان نگاه یکتا پرستانه، همان باور به خدا.
همان باوری که وقتی ما در باب خدا صحبت می کنیم گفتم به کرات در باره اش صحبت کردم.
قاعدتا در آینده هم بیشتر و بیشتر درباره اش صحبت می کنیم.
وقتی ما داریم در باب این خدا صحبت می کنیم، مفهوم یک خدای مشخصی به اسم الله نیست، به اسم اسلام نیست.
نگاهی است که به وجود آمده.
فرهنگی است که ساخته و موجودیتی است که به جهان هستی ما داده.
این برتری طلبی است که برابری را ریشه کن کرده.
این قدرت پرستی است که جهان را به این فساد و این حماقت کشانده.
این حق پنداری است که خود را حق و دیگران را نا حق پنداشتن است که در نهایت به این خشونت افسار گسیخته می رسد.
به این جنگ آوری های وحشیانه می رسد و در نهایت می شود تصویری نسبت به جهان پیرامون و جهان آینده داشت که در نهایت قدرتی در جهان پدید بیاید که همتای نگاه های اسلامی، همتای نگاه های یکتاپرستان در پی نابودی باشد، در پی خشونت و خشم و وحشی گری باشد و در نهایت بخواهد که اسلام را اینگونه از بین ببرد که نه تنها اسلام که خود را هم از بین خواهد برد و جهان هستی باز هم به این نابودی خواهد رسید.
این هم نگاه دیگری است که می تواند در کنار آن وجود داشته باشد.
هر دو هم پیاله و همراه هم هستند.
هر دو از یک بنیان فکری حتی اگر در برابر هم باشند، حتی اگر گروه مقابل کافر باشد، آتئیست باشد و بیخدا باشد، باز هم همان بنیان فکری است که ریشه داده و قدرتمند این ها را به پیش برده.
یعنی شما مثلا وقتی با یک عنوانی مثل آتئیست روبرو میشید.
این موضوع فقط موضوعی است که یک خدای مشخصی که قدرت رو داره رو اینها انکار میکنن اما باز هم اعتقاد به همون وحدانیت و یگانگی دارن.
اون مفهوم و معنایی که از یگانگی و وحدانیت داریم دربارش صحبت میکنیم.
این برتری، این برتری انسان نسبت به دیگر جانداران هم پیاله و همپای همون معنایی است که بهش داریم دربارش صحبت میکنیم.
تفاوتی نمیکنه شما نوک هرم خدا رو بزارید و الله رو بزارید یا انسان رو بزارید در نهایت به انسان گرایی برسید که خود را برتر از دیگران قلمداد کنید.
جانداران رو بر پای خود حقیر و پست بشمرید.
اعتقاد و ایمان به این اصل دوباره باز آفرینی خواهد داشت.
همون طور که من به کرات دربارش صحبت کردم.
وقتی این اصل وجود داره مدام میتونه بازتولید بشه، مدام میتونه برای این تاج سرهای بیشماری رو قرار بده.
یک روز میتونه خدا و الله و یهوه و عیسی و دیگران درش قرار بگیرن.
یک روز میتونه مارکس و انسان و هیتلر و دیگران در آن قرار بگیرند و این اعتقاد یکتا و برابری که بر پایه برتری است، بر پایه صاحب شدن است، بر پایه حق پنداشتن خود و در مجموع نگاهی است که ما به اسم خدا میشناسیم.
این هم یک تفسیر و تعبیر دیگری است که شاید آینده اسلام و اصولا آینده جهان در خود داشته باشد و یا قاعدتا میشود یک نگاه دیگری هم در کنار این داشت.
فرای آن نگاهی که ما در آتی درباره اش صحبت میکنیم، پیرامون جهان آرمانی و اعتقادات خودمان.
اما فارغ از آن میشود در جهان یک نگاه دیگری هم داشت این که اسلام کم کم همان اتفاقی که برای مسیحیت افتاد برایش بیفتد.
یعنی یک اصلاحاتی درش اتفاق بیفتد، کم رنگ تر بشود، کم قدرت تر بشه، اون بخش های دگم خود رو از دست بده و نگاه های رادیکال رو از دست بدهد.
کم کم به یک نیرویی تبدیل بشه که کم آزار تر هست نسبت به جهان.
مثل اتفاقی که برای مسیحیت افتاد.
یعنی ما با روشنفکرانی روبرو شدیم در جهان مسیحی که حالا رنسانس را شکل داده اند.
در ابتدا اعتقادات مذهبی داشتند.
در ابتدا اعتقادات مذهبی خودشان را سعی کردند که کمرنگ تر بکنند.
سعی کردند نسبت به آن انتقاد بکنند.
سعی کردند لطافت بیشتری بهش بدن.
سعی کردند از اون بنیان ها کمرنگش بکنند و کمترش بکنند.
اما باز هم ریشه در همان اصول درشون وجود داشت که در نهایت این جهان رو ساخت.
جهانی که امروز باهاش مواجه هستیم اما در نهایت توانستند اون رو تلطیف تر، کم قدرت تر و اصلاحش بکنند و در نهایت تبدیل به یک نیرو شد که کمتر به دیگران آزار می رساند.
شاید یک همچین سرنوشتی برای اسلام هم وجود داشته باشه یا در آینده ما باهاش روبرو بشیم که قاعدتا عقلانی ترین اتفاق هم همین هست.
اینکه چرا ما وقتی داریم در باب جهان مدرن صحبت میکنیم بهش یک اعتباری میذاریم، بهش یک احترامی میذاریم اما قاعدتا در برابرش هزاران هزار نقد داریم، درباره اش هزاران صحبت داریم چرا که اعتقاد داریم ریشه های فکری برابر هست.
همون طور که در برنامه های آتی هم ما سعی می کنیم در باب این جهان مدرن هم صحبت کنیم.
اینکه اعتقاد داریم ریشه های فکری برابر هست اما به واسطه این پویایی، به واسطه احترام به این پیشرفت، به واسطه اینکه شما از آسمان همه چیز را به زمین آوردید و عرف را درگیر کردید، سعی کردید بگذارید تا جریان داشته باشد، اصلاحات جریان داشته باشد.
این که آدم به اصلاحات ارزش بده، اینکه به پویایی و تغییر ارزش بده باعث شده که ما بهش احترام بزاریم و قاعدتا عقلانی ترین راهی که اتفاق بتونه بیفته برای آینده اسلام هم همین هست که این اصلاحات شکل بگیره و کم کم این قدرت افسار گسیخته و این نگاه دگم کم رنگ تر بشه و به کناری بره که شاید بشه ازش یک نفس راحتی کشید و مردمان بتونن در یک آرامشی زندگی کنن که اگر اون دو تصویر وحشتناک اتفاق بیفته چه از طرف کسانی که در برابر اسلام هستن و چه از طرف خود مسلمون ها در نهایت همه رو به نابودی خواهد کشوند.
در باب این مسئله بیشتر هم میشه صحبت کرد.
فرای این در باب اعتقادات خود و جهانی که ما داریم تصویر میکنیم هم صحبت خواهیم کرد و در برنامه های آتی و در برنامه های پیش رو ابتدا سعی کردیم که حالا در باب یک کلیاتی صحبت بکنیم.
در باب موضوعات مورد نقد، در باب دغدغه هامون بیشتر در این برنامه به نام جان صحبت بکنیم تا در نهایت به اعتقادات و باورهای خودمان برسیم.
هرچند که در همین برنامه ها هم سعی میشه که در باب اعتقادات و باورها صحبت هم بشه.
در نهایت ما به اون جهان آرمانی خواهیم رسید که در باب اون بیشتر و بیشتر صحبت بکنیم.
اما اگر دوستان دوست داشته باشند که بیشتر و زودتر به نوعی با این مفاهیم آشنا بشن می تونن به آثار من مراجعه بکنند.
کتاب هایی که به رشته ی تحریر دراومده مورد مطالعه قرار بدهند تا زودتر از این بحث ها به اون معانی برسن.
در مجموع در انتهای برنامه هم دوست دارم باز هم باهاتون مطرح بکنم که اگر دوست دارید این راه شنیده بشه، این طریقت ساخته بشه، این طریقت تغییر به وجود بیاد، میتونید صدای من رو با دیگران به اشتراک بگذارید.
منظور از صدا هم مختص به برنامه به نام جان نیست.
پیش تر از اینکه من بخوام برنامه ای به نام جان رو ضبط و پخش کنم، آراء و عقاید و باورهای خودم رو تحت عناوین کتبی به رشته تحریر در آوردم.
این آثار به صورت رایگان در وبسایت جهان آرمانی در اختیار شماست.
میتونید اینها رو دریافت و مطالعه کنید و اگر دوست داشتید این طریقت تغییر شکل بگیره این آثار رو با دیگران به اشتراک بگذارید و این صدا رو بیشتر و بیشتر به دیگران برسونید.
در انتها هم باید اذعان کنم که میشد در باب این مساله بیشتر صحبت کرد اما ما سعی کردیم یک چکیده و یک تصویر رو بدیم و در نهایت به آینده ای که احتمال داره اتفاق بیفته هم یه اشارتی بکنیم.
اما فارغ از این ها قاعدتا موضوع مهم برای ما اعتقادات و باورهای خودمون هست که در باب اونها در آینده بیشتر و بیشتر هم صحبت خواهیم کرد.
پیرامون جهان آرمانی، قلمرو آرمانی باور به جان آزادی و مفاهیمی که ما به آن معترف و معتقد هستیم و دوست داریم که جهان در راستای این باورها تغییر کند و شکل تازه ای به خودش بگیرد.
ممنون که همراه من بودید.
من نیما شهسواری و این برنامه به نام جان بود.
در پناه آزادی.
پیش از ارسال نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی این توضیحات را مطالعه کنید.
برای درج نظرات خود در وبسایت رسمی جهان آرمانی باید قانون آزادی را در نظر داشته و از نشر اکاذیب، توهین تمسخر، تحقیر دیگران، افترا و دیگر مواردی از این دست جدا اجتناب کنید.
نظرات شما پیش از نشر در وبسایت جهان آرمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت نداشتن مغایرت با قانون آزادی منتشر خواهد شد.
اطلاعات شما از قبیل آدرس ایمیل برای عموم نمایش داده نخواهد شد و درج این اطلاعات تنها بستری را فراهم میکند تا ما بتوانیم با شما در ارتباط باشیم.
برای درج نظرات خود دقت داشته باشید تا متون با حروف فارسی نگاشته شود زیرا در غیر این صورت از نشر آنها معذوریم.
از تبلیغات و انتشار لینک، نام کاربری در شبکههای اجتماعی و دیگر عناوین خودداری کنید.
برای نظر خود عنوان مناسبی برگزینید تا دیگران بتوانند در این راستا شما را همراهی و نظرات خود را با توجه به موضوع مورد بحث شما بیان کنند.
توصیه ما به شما پیش از ارسال نظر خود مطالعه قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای مطالعه از لینکهای زیر اقدام نمایید.
با درج ایمیل آدرس خود میتوانید از تازهترین آثار منتشر شده در وبسایت جهان آرمانی با خبر شوید آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ خواهد بود
با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید نگاشتههای خود را در این بستر منتشر کنید، فرای انتشار پست میتوانید با ما همکاری داشته و همچنین آثار خود در زمینههای مختلف هنری را نشر و گسترش دهید
© تمام حقوق نزد مولف محفوظ است
Copyright 2021 by Idealisti World. All Rights Reserved
این صفحه دارای لینکهای بسیاری است تا شما بتوانید هر چه بهتر از امکانات صفحه استفاده کنید.
در پیش روی شما چند گزینه به چشم میخورد که فرای مشخصات اثر به شما امکان میدهد تا متن اثر را به صورت آنلاین مورد مطالعه قرار دهید و به دیگر بخشها دسترسی داشته باشید،
شما میتوانید به بخش صوتی مراجعه کرده و به فایل صوتی به صورت آنلاین گوش فرا دهید و فراتر از آن فایل مورد نظر خود را از لینکهای مختلف دریافت کنید.
بخش تصویری مکانی است تا شما بتوانید فایل تصویری اثر را به صورت آنلاین مشاهده و در عین حال دریافت کنید.
فرای این بخشها شما میتوانید به اثر در ساندکلود و یوتیوب دسترسی داشته باشید و اثر مورد نظر خود را در این پلتفرمها بشنوید و یا تماشا کنید.
بخش نظرات و گزارش خرابی لینکها از دیگر عناوین این بخش است که میتوانید نظرات خود را پیرامون اثر با ما و دیگران در میان بگذارید و در عین حال میتوانید در بهبود هر چه بهتر وبسایت در کنار ما باشید.
شما میتوانید آدرس لینکهای معیوب وبسایت را به ما اطلاع دهید تا بتوانیم با برطرف کردن معایب در دسترسی آسانتر عمومی وبسایت تلاش کنیم.
در صورت بروز هر مشکل و یا داشتن پرسشهای بیشتر میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید.
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
عنوانی برای گزارش خود انتخاب کنید
تا ما با شناخت مشکل در برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهیم.
در صورت تمایل میتوانید آدرس ایمیل خود را درج کنید
تا برای اطلاعات بیشتر با شما تماس گرفته شود.
آدرس لینک مریوطه که دارای اشکال است را با فرمت صحیح برای ما ارسال کنید!
این امر ما را در تصحیح مشکل پیش آمده بسیار کمک خواهد کرد
فرمت صحیح لینک برای درج در فرم پیش رو به شرح زیر است:
https://idealistic-world.com/poetry
در متن پیام میتوانید توضیحات بیشتری پیرامون اشکال در وبسایت به ما ارائه دهید.
با کمک شما میتوانیم در راه بهبود نمایش هر چه صحیحتر سایت گام برداریم.
با تشکر ازهمراهی شما
وبسایت رسمی جهان آرمانی
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود مستقیم فایلها از سرورهای وبسایت رسمی جهان آرمانی تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Google Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای One Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو برای دانلود با لینک کمکی از سرورهای Box Drive تعبیه شده است، با کلیک بر روی این گزینه شما میتوانید به راحتی کتاب مورد نظر خود را دانلود کنید.
این آیکون در صفحهی پیش رو به شما اطالاعاتی پیرامون اثر خواهد داد، مشخصات اصلی اثر در این صفحه تعبیه شده است و شما با کلیک بر این آیکون به بخش مورد نظر هدایت خواهید شد.
شما با کلیک روی این گزینه به بخش مطالعه آنلاین اثر هدایت خواهید شد، متن اثر در این صفحه گنجانده شده است و با کلیک بر روی این آیکون شما میتوانید به این متن دسترسی داشته باشید
در صورت مشاهدهی هر اشکال در وبسایت از قبیل ( خرابی لینکهای دانلود، عدم نمایش کتب به صورت آنلاین و … ) با استفاده از این گزینه میتوانید ایراد مربوطه را با ما مطرح کنید.
در این بخش میتوانید توضیح کوتاهی دربارهی خود مطرح کنید، در نظر داشته باشید که این بخش را همهی بازدیدکنندگان خواهند دید، حتی میهمانان، در صورت دیدن لیست اعضا و در مقالات و نگاشتههای شما
کشور انتخابی محل سکونت شما تنها به مدیران نمایش داده خواهد شد و انتخاب آن اختیاری است
تاریخ تولد شما به صورت سن قابل رویت برای عموم است و انتخاب آن بستگی به میل شما دارد
گزینههای در پیش رو بخشی از باورهای شما را با عموم در میان میگذارد و این بخش قابل رویت عمومی است، در نظر داشته باشید که همیشه قادر به تغییر و حذف این انتخاب هستید با اشارهی ضربدر این انتخاب حذف خواهد شد
در این بخش میتوانید آدرس شبکههای اجتماعی، وبسایت خود را با مخاطبان خود در میان بگذارید برخی از این آدرسها با لوگو پلتفرم و برخی در پروفایل شما برای عموم به نمایش گذاشته خواهد شد
در این بخش میتوانید نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و همچنین رمز عبور خود را ویرایش کنید همچنین میتوانید اطلاعات خود را از نمایش عمومی حذف کنید و به صورت ناشناس در ویسایت جهان آرمانی فعالیت داشته باشید
نام کاربری شما باید متشکل از حروف لاتین باشد، بدون فاصله، در عین حال این نام باید منحصر به فرد انتخاب شود
نام و نام خانوادگی شما باید متشکل از حروف فارسی باشد، بدون استفاده از اعداد
در نظر داشته باشید که این نام در نگاشتههای شما و در فهرست اعضا، برای کاربران قابل رویت است
آدرس ایمیل وارد شده از سوی شما برای مخاطبان قابل رویت است و یکی از راههای ارتباطی شما با آنان را خواهد ساخت، سعی کنید از ایمیلی کاری و در دسترس استفاده کنید
رمز عبور انتخابی شما باید متشکل از حروف بزرگ، کوچک، اعداد و کارکترهای ویژه باشد، این کار برای امنیت شما در نظر گرفته شده است، در عین حال در آینده میتوانید این رمز را تغییر دهید
پیش از ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی قوانین، شرایط و ضوابط ما را مطالعه کنید
با استفاده از منو روبرو میتوانید به بخشهای مختلف حساب خود دسترسی داشته باشید
در حال حاضر این لینک در دسترس نیست
بزودی این فایلها بارگذاری و لینکها در دسترس قرار خواهد گرفت
در حال حاضر از لینک مستقیم برای دریافت اثر استفاده کنید
شما با ثبت نام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در پیشبردن اهداف ما برای رسیدن به جهانی در آزادی و برابری مشارکت کنید
وبسایت جهان آرمانی بستری است برای انتشار آثار نیما شهسواری به صورت رایگان
بیشک برای دستیابی به این آثار دریافت مطالعه و … نیازی به ثبت نام در این سایت نیست
اما شما با ثبتنام در وبسایت جهان آرمانی میتوانید در این بستر نگاشتههای خود را منتشر کنید
این را در نظر داشته باشید که تالار گفتمان دیالوگ از کمی پیشتر طراحی و از خدمات ما محسوب میشود که بیشک برای درج مطالب شما بستر کاملتری را فراهم آورده است،
پر کردن بخشهایی که با علامت قرمز رنگ مشخص شده است الزامی است.
در هنگام درج بخش اطلاعات دقت لازم را به خرج دهید زیرا در صورت چاپ اثر شما داشتن این اطلاعات ضروری است
بخش ارتباط، راههایی است که میتوانید با درج آن مخاطبین خود را با آثار و شخصیت خود بیشتر آشنا کنید، فرای عناوینی که در این بخش برای شما در نظر گرفته شده است میتوانید در بخش توضیحات شبکهی اجتماعی دیگری که در آن عضو هستید را نیز معرفی کنید.
شما میتوانید آثار خود را با حداکثر حجم (20mb) و تعداد 10 فایل با فرمتهایی از قبیل (png, jpg,avi,pdf,mp4…) برای ما ارسال کنید،
در صورت تمایل شما به چاپ و قبولی اثر شما از سوی ما، نام انتخابی شامل عناوینی است که در مرحلهی ابتدایی فرم پر کردهاید، با انتخاب یکی از عناوین نام شما در هنگام نشر در کنار اثرتان درج خواهد شد.
پیش از انجام هر کاری پیشنهاد ما به شما مطالعهی قوانین و شرایط وبسایت رسمی جهان آرمانی است برای این کار از لینکهای زیر اقدام کنید.
گزارش شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال گزارش دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
پیام شما با موفقیت ارسال شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال پیام دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.
فرم شما با موفقیت ثبت شد
ایمیلی از سوی وبسایت جهان آرمانی در راستای تأیید ارسال فرم دریافت خواهید کرد
در صورت نیاز به تماس و درج صحیح اطلاعات، با شما تماس گرفته خواهد شد.